Piesakot savu darbošanos vēstures filosofijā un pie tam tādā vēstures
filosofijā, kura ir sastopama pirmo reizi, kā arī akcentējot oriģinālo metodi,
Špengleram nākas raksturot viņa attieksmi pret vēsturi. Tātad raksturot
vēstures izpratni, kura automātiski iegūst savdabīgu nokrāsu. Ja viss viņa
darbībā ir jauns un agrāk neredzēts, tad jauna un agrāk neredzēta ir arī
vēstures izpratne. Ar savu vēstures izpratni viņš iepazīstina grāmatas ievadā.
Vispirms viņš formulē agrāk nekad
nesastaptu jautājumu. Tas ir šāds: priekš kuriem eksistē vēsture? Tas esot
paradoksāls jautājums. Var tūlīt atbildēt, ka vēsture eksistē priekš katra
cilvēka, jo katrs cilvēks ir vēstures loceklis.
Tomēr pastāvot liela atšķirība
vēstures uztverē. Var būt cilvēki, kuri dzīvo ar pastāvīgu apziņu, ka viņu
dzīve ir daudz lielākas biogrāfijas elements. Tā ir biogrāfija, kas turpinās
gadsimtiem un gadu tūkstošiem. Tajā pašā laikā var būt cilvēki, kuri savu dzīvi
uzlūko kā kaut ko noslēgtu un pabeigtu. Tādiem cilvēkiem acīmredzot neeksistē
nekāda vispasaules vēsture; priekš viņiem nav „pasaule kā vēsture”. Tāpēc
Špenglers jautā: bet ja nu ar tādu nevēsturisko garu dzīvo vesela nācija,
vesela kultūra?
Špenglers interesanti salīdzina
vēsturisko pētījumu ar atsevišķa cilvēka dienasgrāmatu un autobiogrāfiju.
Vēsturiskais pētījums kļūst līdzīgs abiem minētajiem autobiogrāfiskajiem žanriem
tad, ja tajā ir iekļauta visu veidu psiholoģiski salīdzinošā analīze, salīdzinot
tautas, laikmetus, tikumību. Tādā veidā atklājās visas kultūras dvēsele.
Ievadā Špenglers plaši pretstata
antīkā laikmeta cilvēku attieksmi pret pagātni un ēģiptiešu attieksmi pret
pagātni. Senajiem ēģiptiešiem pagātnei bija milzīga loma. Turpretī antīkai
kultūrai nebija atmiņas. Antīkā kultūra pagātni un nākotni pārvērta „tīrā
tagadnē”, kas nozīmē laika (virziena) noliegšanu; proti, nepastāv laika
detalizācija gados un gadsimtos, bet viss saplūst kaut kādā vienā masā bez
periodiskās struktūras.
Antīkajā sabiedrībā dominēja
mirušo cilvēku kremācija. Špenglera ieskatā kremācija ir vēlēšanās noliegt
jebkāda veida vēsturisko ilglaicību. Kremācija ir saistīta ar attieksmi pret atsevišķa
cilvēka garīgās attīstības plastiskumu.
Špenglers žēlojās par antīkās
drāmas nevēlēšanos pievērsties īstiem vēsturiskajiem motīviem un cilvēka
iekšējās attīstības tematikai. Antīkajā mākslā valdīja noraidoša attieksme pret
portreta žanru. Antīkā māksla ilgu laiku pazina tikai vienu sižetu – mītu.
Neviens no izcilajiem grieķiem neuzrakstīja atmiņas, kurās viņa garīgajā
redzējumā būtu pastāstīts par pārdzīvoto laikmetu. Pat Sokrāts nepateica neko
nozīmīgu par savu garīgo dzīvi. Tā vien liekas, ka antīkajā dvēselē nebija
iespējams kaut kas tāds, kas iespējams Parcifāla, Hamleta, Vertera dvēselē.
Platona darbos nav vērts meklēt pārdomas par viņa mācības virzību. Nav sastopamas
atziņas par viņa atsevišķo darbu ģenētisko saistību. Rietumu garīgās vēstures
aizsākuma etalons ir Dantes „Vita nuova”.
Gētes darbi jau ir viena liela grēksūdze.
Špenglers saskata būtisku
atšķirību starp antīkā laikmeta cilvēku vēsturisko izjūtu un rietumeiropeisko
cilvēku vēsturisko izjūtu. Atšķirība sakņojās mentalitātes dažādībā. Antīkā
laikmeta cilvēku domāšana pret lietām izturējās kā lietām pašām par sevi tādā
veidā, kādā tās pastāv īstenībā. Tās ir lietas kā lielumi ārpus laika – eksistē
līdzās tagadnē. Turpretī rietumeiropeisko cilvēku domāšana uz lietām lūkojās to
veidošanās un savstarpējās saistības aspektā. Lietas tiek skatītas kā
funkcijas.
Tāda domāšana atsaucās uz
rietumeiropeisko cilvēku vēsturisko izjūtu. Tāda izjūta ir izņēmums, bet nevis
likums. Vispasaules vēsture ir „mūsu pasaules aina”, bet nevis „cilvēces” aina.
Grieķim neeksistēja pasaules veidošanās aina. Kad reiz aptumsīs Rietumu
civilizācija, tad nekad vairs, iespējams, neradīsies tāda kultūra un tātad arī
tāds cilvēciskais tips, kuram „vispasaules vēsture” bija esamības forma.
Špenglers jautā: bet kas tad ir
vispasaules vēsture? Neapšaubāmi tā esot formas izjūtas apliecinājums, iekšēji
sakārtots priekšstats, zināms iekšējais postulāts. Vispasaules vēsture ir iekšējās
dzīves sastāvdaļa, un tas vēl nenozīmē, ka tā saskan ar reālo formu. Cilvēkos mājo
ilūzija par vispasaules vēsturi. Cilvēkiem liekas, ka viņi skaidri redz
vēstures iekšējo formu.
Vēsturiskās domāšanas neticami
nabadzīga un bezjēdzīga shēma ir senā pasaule-viduslaiki-jaunie laiki. Šī shēma
traucē Rietumu vēsturi saistīt ar citu civilizāciju vēsturi. Špenglers
paskaidro, ka jēdzienu „viduslaiki” pirmo reizi lietoja 1667.gadā Leidenes
profesors Gorns (komentāros viņš nosauc vēl vienu jēdziena autoru).
„Viduslaiki” apzīmē teritoriju, kurā valdīja baznīcas latīņu valoda. Taču
kristiānisms izplatījās arī Ķīnā un citur bez latīņu valodas. Tāpēc uz šo
izplatību nav pieņemts attiecināt jēdzienu „viduslaiki”.
Špenglers vēršās arī pret jēdzienu
„Eiropa”, it kā paredzot eiropiešu identisko māniju XX gs. pēc II Pasaules
kara, kad tika izveidota Eiropas Savienība. Jēdzienu „Eiropa” Špenglera ieskatā
vajadzētu izsvītrot no vēstures. Neeksistē nekāds „eiropietis” kā vēsturiskais
tips. Muļķīgi ir runāt par „eiropeisko senatni”. Rietumeiropieši jau sen dzīvo
ar šo pašapmānīgo shēmu, kurā nekādi neiekļaujās citas kultūras un citas civilizācijas.
Špenglers vēlas atmest maldīgo shēmu. Ievadā viņš sola savā grāmatā vecās
shēmas vietā dot sistēmu, kurā antīkais un Rietumi kopā ar Indiju, Babiloni,
Ķīnu, Ēģipti, arābu un meksikāņu kultūru ir atsevišķas veidojošās pasaules un
kurām ir līdzvērtīgs stāvoklis vēstures kopējā ainā un kuras bieži pārspēj
antīko kultūru ar savas dvēseles koncepcijas grandiozumu un lidojuma spēku.
Špenglers izsmej jēdzienu „jaunie
laiki”. Tas esot mākslīgi piekārts „senajiem laikiem” un „viduslaikiem”.
Jēdziens „jaunie laiki” nepieļauj laika turpinājumu - dzīves turpmāko
pagarinājumu. Sanāk, ka vēsture noslēdzas ar jaunajiem laikiem. Atvasinājums
„visjaunākie laiki” ir smieklīgs. Kā zināms, mēs XXI gs. turpinām lietot
jēdzienu „visjaunākie laiki”, galvenokārt domājot vēsturi no XX gadsimta.
Špenglers neiesaka vēsturisko
formu analizēt ar „programmas” palīdzību. Viņš citē Gēti: „Acīmredzot, dzīvē
runa ir par dzīvi, bet nevis par kaut kādu tās rezultātu”. Tātad dzīvē
primārais nav kaut kāda shēma un programma (rezultāts), bet pati dzīve.
Ievadā ir runa par „cilvēces”
mērķi. Špenglers kritiski atsaucās uz cilvēku māniju saskatīt savu izaugsmi un
turpmāko attīstību. Cilvēki saprot, ka, piemēram, tūkstošgadīgs ozols vairs
neturpina augt. Cilvēki dabā prot saskatīt noteiktu robežu. Viņi saprot, ka
attiecīgā dabas parādība savā izaugsmē ir sasniegusi noteiktu robežu. Taču
cilvēki šo robežu nespēj saskatīt savā dzīvē. „Cilvēcei” nav nekāds mērķis, nav
nekāda ideja, nekāda plāna tāpat kā tas nav ozolam un citām dabas parādībām.
„Cilvēce” ir zooloģisks jēdziens jeb tukšs vārds. Zemsvītras piezīmē Špenglers
citē Gēti: „Cilvēce? Bet tā ir abstrakcija. Vienmēr dzīvoja tikai cilvēki, un
dzīvos tikai cilvēki”.
Ja atmetam tukšo „cilvēces” vārdu,
tad atklājas reālo formu bagātība. Neiepriecinošās vispasaules vēstures
lineārās ainas vietā atklājas, kā tēlaini saka Špenglers, daudzu spēcīgu
kultūru izrāde un katrai no tām ir sava forma, sava ideja, savas kaislības,
sava dzīve, izjūtas, griba un sava nāve. Redzamas ir uzplaukstošas kultūras un
novecojošas kultūras, tautas, valodas, patiesības, dievi, ainavas. Tas ir
redzams tāpat kā ir redzami veci ozoli un jauni ozoli, bet nav redzama nekāda
novecojoša „cilvēce”. Katrai kultūrai ir savas pašizteiksmes iespējas, kuras
piedzimst, uzplaukst, novīst un nekad neatkārtojas. Tādējādi Špenglers netieši
atgādina par savu pieeju uz kultūras mūžu lūkoties tāpat kā uz cilvēka mūžu ar
tā galvenajiem dzīves etapiem.
Tagad, XXI gadsimtā, mēs esam
lietas kursā, kāpēc Špenglers neatzina vēsturiskā progresa ideju, neatzina
vēstures virzību uz lielāku pilnību, neatzina vēsturi kā cilvēku dzīves
augšupeju. Tagad mēs zinām par „organisma” teorijas milzīgo ietekmi Eiropas
intelektuālajās aprindās. „Organisma” teorija nozīmē visu salīdzināt ar dzīvo
būtņu organismu un tā pastāvēšanas pamatstadijām: piedzimšanu, uzaugšanu,
novecošanu un nāvi. Špenglers to attiecina uz kultūru, kuras nāve ir norietēšana
civilizācijā. Eiropā XX gs. sākumā ar organismu salīdzināja visu: valodu, mītu,
reliģiju, politiku, kultūru. Organisma teorija sastopama, piem., Ļ.Gumiļova kulturoloģiskajos
risinājumos. Organisma teorijas aktualitāti nosaka vēsturiskā pieredze, jo
kultūras patiešām vēsturiski pastāv saskaņā ar dzīvā organisma pastāvēšanas
pamatstadijām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru