Špenglera epopejas pirmā sējuma
otrā nodaļa veltīta pasaules vēstures problēmām. Nodaļa sastāv no divām daļām:
„Fizionomija un sistemātika” un „Likteņa ideja un kauzalitātes princips”. Lielā
mērā pasaules vēstures problēmas Špenglera interpretācijā ir metafiziska
rakstura problēmas. Tas attiecas gan uz viņa apspriestajiem metodes jautājumiem,
gan uz konkrēta vēsturiskā materiāla interpretāciju.
Špenglers tūlīt paskaidro savas
metodes elementu – distances nepieciešamību. Nodaļas pirmajos teikumos viņš
priecājas par iespēju vēstures ainu ieskicēt bez novērotāja nejauši ieņemtās
skatījuma vietas un saistības ar kaut kādu „laikmetīgumu”, kā arī ieinteresētās
personas kvalitāti kultūrā, kuras reliģiskās, intelektuālās, politiskās un
sociālās tendences viņu vilina izkārtot saistībā ar citu kultūru vēsturisko
materiālu laika un telpas perspektīvā un tāpēc notikumiem uzspiežot virspusēju,
bezatbildīgu un iekšēji svešu formu.
Špengleram ir iegansts kritizēt
vēsturniekus un pasvītrot savas pieejas zinātnisko novitāti. Viņš līdzšinējā
historiogrāfiskajā darbībā saskata distances trūkumu. Visi, kuri rakstīja par
vēsturi, uz to lūkojās no sava laika cilvēka viedokļa. Vēsturnieki lepojoties
ar savu objektivitāti. Taču viņi paši neapzinās savu ierobežotību un savus
aizspriedumus. Varot droši teikt, ka līdz šim (tātad līdz Špenglera dzīves
laikam) vēsture nekad nav apskatīta faustiskajā stilā. Nav apskatīta skatījumā,
kuram piemīt distances izjūta tik lielā mērā, lai pasaules vēstures kopējā ainā
arī tagadni apskatītu kā kaut ko bezgalīgi tālu un svešu, kā zināmu periodu,
kura nozīmība nekādi neizdalās uz pārējā fona bez autora iekšējās līdzdalības,
kā to pieprasa praktiskā dzīve. Tā būtu distance, kura ļautu, Nīčes vārdiem
sakot, saskatīt faktu „cilvēks” no milzīga attāluma, aptvert vienā redzējumā
visas kultūras, ieskaitot savu kultūru.
Pagaidām tāda distance esot
ievērota tikai dabas izziņā, jo tajā tas ir daudz vieglāk panākams nekā
vēstures izziņā. Vēstures atbrīvošana no vērotāja personiskajiem aizspriedumiem
esot nākotnes uzdevums, un Špenglers to sola realizēt savā grāmatā.
Taču mēdzot būt tik liels mirušā
un sastingušā daudzums, ka nav iespējams visu aptvert zinātniski un nākas
traktēt tikai kādu daļu. Tādā gadījumā skatījums uz vēsturi izvēršas
pārdzīvojumā, ko var izklāstīt vienīgi ar mākslinieciskiem līdzekļiem. Tas, kas
Dantes garīgajā skatījumā bija pasaules liktenis, nevarēja tikt noformēts
zinātniskā ceļā. Špenglers papildina, ka tas pats attiecās uz Faustu Gētes
skatījumā.
Atklājas senais strīds par
vēstures iekšējo formu. Katrs cilvēks no viena un tā paša materiāla gūst atšķirīgu
priekšstatu par veselumu, to iekrāsojot savās personiskajās krāsās. Dabu var
traktēt zinātniski, bet par vēsturi ir jāraksta dzeja. Tā ironizē Špenglers.
Vēsturi ir spējīgs pārdzīvot tas, kurš visu uztver kā topošu. Dabu ir spējīgs
pārdzīvot tas, kurš to sadala kā tapušo un savā tapšanā pabeigtu lielumu.
Katrā cilvēkā, katrā kultūrā,
kultūras katrā stadijā var sastapt sākotnējo tieksmi dot priekšroku vienai no divām
formām kā pasaules izpratnes ideālam. Rietumu cilvēks priekšroku dod
vēsturiskajam. Antīkais cilvēks vēsturiskajam pievērsa mazāku uzmanību,
priekšroku dodot nevis pagātnei un nākotnei, bet tagadnei. Rietumu cilvēks uz
visu lūkojas no pagātnes un nākotnes viedokļa. Antīkajam cilvēkam tas viss, kas
saistīts ar pagātni un nākotni, tūlīt pārvērtās mītā.
Špenglers skaidro, ka katra
pasaules veidojuma pamatā ir geštalts un likums. Tie ir divi galvenie elementi
pasaules veidojumos. Jo stingrāk kādā pasaules ainā iezīmējas dabas īpašības,
jo neierobežotāk tajā darbojās likums un skaitlis. Jo biežāk pasaule iemirdzas
mūžam topošā tēlā, jo vairāk tā ir atsvešināta no skaitļu ietekmes tapšanas
laikā. Gēte rakstīja, ka geštalts ir kaut kas kustīgs, topošs, pārejošs. Mācība
par geštaltu ir mācība par pārvērtībām. Savukārt mācība par metamorfozēm (pārvērtībām)
ir atslēga dabas dažādām izpausmēm. Špenglers zemsvītras piezīmē citē Gēti: „Ir
pirmsfenomeni, kuru dievišķo vienkāršību mēs nedrīkstam iztraucēt un
noniecināt”.
Špenglers žēlojas par teoriju un
hipotēžu spēju piepildīt un atbalstīt visu kvantitatīvo un formālistisko, bet
vēsturiskajos pētījumos – hronoloģisko, kas ir pilnīgi svešs visam topošajam.
Hronoloģiskie skaitļi apzīmē tikai vienu reizi iespējamas izpausmes.
Matemātikas skaitļi apzīmē neskaitāmas reizes iespējamas izpausmes. Hronoloģijā
skaitļi kalpo vēsturei. Matemātikā skaitļi paši ir likums, kuru nākas atzīt.
Špenglers vēl žēlojas par
mehānistiskās domāšanas klātbūtni pasaules izpratnē, visu pārvēršot matemātiskā
ierobežotībā, loģiskā nošķirtībā, kauzalitātē un likumos. Mehānistiskā domāšana
cilvēces vēsturē izpaužās jau samērā agri. Jaunajos laikos tā ir nostiprinājusi
savas pozīcijas. To veicināja Aristoteļa un Kanta loģika. Pretojās Platons un
Gēte.
Špenglers paskaidro dabas pasaules
un vēstures pasaules atšķirības. Vēsturiskajiem iespaidiem ir svešs viss kvantitatīvais.
Eksistē dabas zināšanas un zināšanas par cilvēkiem. Tātad – vēsture. Eksistē
zinātniskā pieredze un dzīves pieredze. Pasaules visus iepazīšanas paņēmienus
galu galā var uzskatīt par morfoloģiju. Mehānisko, telpisko morfoloģiju un
zinātni, atklājot un sistematizējot dabas likumus un kauzālās attiecības, var
saukt par sistemātiku. Organisko morfoloģiju, vēsturi un dzīvi, to visu, kas sevī
nes virzību un likteni, var saukt par fizionomiju.
Sistemātiskais pasaules skatījums,
kā paskaidro Špenglers, aizvadītajos 100 gados ir sasniedzis savu virsotni.
Fizionomisko skatījumu vēl tikai gaida tā panākumi. Pēc 100 gadiem visas
zinātnes kļūs vienīgās kolosālās fizionomijas fragmenti visa cilvēciskā apguvē.
Tā būs „pasaules vēstures morfoloģija”. Katrā zinātnē, katrā rakursā kā mērķī
un kā materiālā cilvēks izstāsta pats sevi. Zinātniskā pieredze ir garīgā
pašizziņa.
Špenglers atgādina par grāmatā jau
apskatīto matemātiku kā fizionomisku izpausmi. Matemātika ir dvēseles
grēksūdze. Arī katrai vēsturei ir tāda pati nozīme kā atsevišķa cilvēka ārējam
izskatam – augumam, sejas izteiksmei, stājai, gaitai. Ķermenis visās savās
izpausmēs un ķermenī viss organiskais, topošais, pārejošais ir dvēseles
atspoguļojums. Būt cilvēku pazinējam ir tas pats, kas būt kultūras, lielā stila
cilvēces organisma, pazinējam, pazīstot kultūras mīmiku, valodu, rīcību tāpat
kā pazīstot atsevišķa cilvēka mīmiku, valodu, rīcību.
Špenglers saka, ka dabas
iepazīšana var būt audzināšanas rezultāts. Taču vēstures zinātājs piedzimst.
Viņš aptver un ietiecas ļaudīs un faktos ar vienu skatienu, ar vienu
koncentrētu sajūtu, kuru nevar iemācīties, kura nepakļaujas nekādai ārējai
iedarbībai un diezgan reti parādās visā savā spēcīgumā. Katrs var sadalīt,
sakārtot, nošķirt, ņemot vērā iemeslu un sekas. Prāts, sistēma, jēdziens
nogalina, iepazīstot kaut ko; pārvērš iepazīto sastingušā priekšmetā, kas ļauj
sevi izmērīt un sadalīt.
Vērošana, apcere apgaro. Tā sevī
ietver individuālo un dzīvo, iekšēji izjusto vienotību. Poēzija un vēsturiskais
pētījums ir radniecīgi. Mākslinieks, īsts vēsturnieks vēro, kā kaut kas top.
Viņš no jauna pārdzīvo topošo novērotā priekšmeta īpašībās. Sistemātiķis,
vienalga vai tas ir fiziķis, loģists, darvinists, iepazīstas ar to, kas ir
tapis. Mākslinieka dvēsele līdzīgi kultūras dvēselei ir kaut kas, kas meklē
paštapšanu, kaut kas vienots un pilnīgs, kā teica senāk – mikrokosmoss.
Sistemātisks prāts, kas ir atsvešināts un abstrakts no jutekliskā, pārstāv šauru un acumirklīgu parādību un
pieder visnobriedušākajam kultūras stāvoklim.
Grāmatas otrajā nodaļā Špenglers
pirmo reizi skaidro kultūras pāreju civilizācijā. Kā zināms, šī pāreja ir viņa
oriģināla ideja jeb koncepcija vai teorija.
Katras kultūras pamatā ir tās
iekšējais gars un spēja realizēt savu idejisko misiju. Kultūra rodas tad, kad
no pirmsdvēseles bērnišķības mostas un noslāņojas liela dvēsele. Kultūra mirst
pēc tam, kad šī dvēsele ir realizējusi visas savas iespējas tautu, valodu,
ticējumu, mākslu, valstu, zinātņu veidā. Kad kultūra ir savu mērķi sasniegusi
un tās ideja ir piepildījusies, kultūra negaidīti pārakmeņojas, atmirst,
kultūras asinis sariet, spēki salūzt, un kultūra kļūst civilizācija. Kultūra
kļūst līdzīga nokaltušam kokam (tēlaini salīdzina Špenglers), kas var gadu
tūkstošiem stāvēt ar saviem novītušajiem zariem. Tas attiecas uz antīko kultūru
un citām kultūrām. Kultūras pāreja civilizācijā notiek Eiropā. Zemsvītras
piezīmē lasāms par kultūras „iekšējo destrukciju”.
Špenglers atkārto atziņu par
katras kultūras mūža pakāpienu kopību ar cilvēka mūža pakāpieniem. Katrai
kultūrai tāpat kā katram cilvēkam ir bērnība, jaunība, briedums un vecums.
Špenglers savā analīzē iekļauj
habitusa jēdzienu, ar kuru raksturo ārējo izskatu, formu, veidu. Viņš saskata
iespēju šo jēdzienu lietot ne tikai dabas parādību aprakstā, bet arī lielu
vēsturisko organismu aprakstā. Piemēram, indiešu, ēģiptiešu, antīkās kultūras,
vēstures vai garīguma aprakstā. Miglains iespaids par habitusu esot ietverts
stila jēdzienā. Tāpēc atliek vienīgi to padziļināt, runājot par reliģisko,
zinātnisko, politisko, sociālo, saimniecisko stilu kultūrā un vispār – dvēseles
stilu.
Špenglers vēlas izmantot vēl vienu
jaunu un agrākajos vēsturiskajos pētījumos nelietotu jēdzienu. Runa ir par
bioloģijā lietoto jēdzienu „homologi orgāni”. Tie ir augu orgāni, kuriem ir
vienāda izcelsme un lielā mērā arī vienāda uzbūve, kaut arī tie ir dažādi pēc
izskata un ar dažādām funkcijām.
Špenglers minēto jēdzienu
attiecina uz vēsturiskajām parādībām, kas sastopamas dažādās kultūrās un
dažādos laikos. Taču parādības ir homoloģiskas. Viņš piemērā min antīko
plastiku un Rietumu instrumentālo mūziku, ēģiptiešu 4.dinastijas piramīdas un
gotiskās katedrāles. Špenglers vēlas pierādīt, ka dažādu kultūru reliģijas,
mākslas, politikas, sabiedrības, saimnieciskās darbības, zinātnes izcilo darbu
un izcilo formu iekšējā struktūra sakrīt un savā laikā rodas adekvātā situācijā
katrā kultūrā. Katrai attiecīgās kultūras izcilai parādībai ir adekvātas
izcilas parādības citos laikmetos un citās kultūrās. Piemērā tiek minēts
Pitagors -Dekarts, Arhimet - Gauss, Poliklet - Bahs. Katrā kultūrā ir savs
Reformācijas, puritānisma periods un pārejas periods civilizācijā.
Teksta apakšnodaļā „Likteņa ideja
un kauzalitātes princips” Špenglers vēlas pievērsties cilvēces vienai no
senākajām un varenākajām pretējībām; proti, likteņa idejas un kauzalitātes
principa pretējībai. Tūlīt tiek paskaidrots sekojošais: šīs pretējības dziļā un
pasaules veidojošā nepieciešamība nekad neesot pa īstam atpazīta.
Vispirms nākas saprast, ko vispār
dvēsele nozīmē kā esamības ideja. Ja tas tiks saprasts, tad varēs saprast, kā
esamības ideja atsaucas uz likteņa īstenumu un pati dzīve ir jāuztver kā kaut
kas apzināti virzīts un liktenīgs. Taču ir skaidrs, ka minētos jautājumus var
risināt tikai ar reliģijas un mākslas līdzekļiem, bet nevis ar jēdzieniem un
pierādījumiem. Cilvēka dzīvē vesela rinda vārdu ir apņemti ar dziļu
noslēpumainību. Šie vārdi var būt tikai simboli, bet nevis jēdzieni. Tādi vārdi
ir „nolemtība”, „liktenis”, „nejaušība”, „apstākļu sakritība”. Likteņa idejai
ir vajadzīga dzīves pieredze, bet nevis zinātnes pieredze. Katrā dzīvē ir
organiskā loģika – instinktīva, sapņaini patiesa. Tā ir pretēja neorganiskajai
loģikai – izpratnes loģikai. Šī loģika klusē, tiekoties ar vārdiem „cerība”,
„laime”, „vilšanās”, „nožēla”, „uzticība”, „stūrgalvība”.
Kauzalitāte ir kaut kas saprātīgs,
likumsakarīgs, skaļi izteicams, cilvēku sapratnes pazīme. Turpretī „liktenis”
ir vārds, kurā nevar saskatīt iekšējo īstenumu. Kauzalitātes būtība izpaužas
fiziskā vai teorētiski izzināmā sistēmā, skaitļos, jēdzienu analīzē. Likteņa
ideju var vienīgi paziņot mākslinieks ar portreta, traģēdijas, mūzikas
starpniecību.
Īsta vēsture ir apvīta ar likteni,
bet tā nepakļaujas likumiem. Var nojaust nākotni un var būt redzējums, kas
dziļi ietiecas nākotnes noslēpumos, taču aprēķināt nākotni nav iespējams.
Fizionomijas aktā atveidotajā sejā var izlasīt visu dzīvi, bet kāda laikmeta
ainavā var saskatīt tautu visu likteni. To nekad nevar sniegt visvisādi
„cēloņi” un „sekas”.
Špenglera pārliecībā kauzalitātei
nav nekā kopēja ar laiku. Rietumu
fizikas katrā formulā „kā” būtiski atšķiras no „kad” un „cik ilgi”. Kauzālās
sakarības iezīmējas ar to, „kas” notiek, bet nevis ar to, „kad” notiek. Telpa
ir pretrunā ar laiku, kaut gan laiks ir pirmreizīgais un ietilpst telpā kā kaut
kas ievērojami dziļāks. Tāda pati pirmreizība ir arī liktenis. Mums vispirms ir
likteņa ideja un tikai pēc tam kauzalitātes princips, kurš ir radies, baidoties
no dzīves gala, no likteņa varas. Kauzalitātes princips ir cilvēcē radies
vēlāk, ienīstot likteņa varu un nesaprotamo. „Tīrais prāts” noraida to visu,
kas ir iespējams ārpus tā. Te slēpjas mūžsenās nesaskaņas starp stingru
domāšanu un mākslu. Cilvēks, līdzīgs Kantam, vienmēr jutīs savu pārākumu, sevi
salīdzinot ar Bethovenu tāpat kā pieaugušais ar bērnu. Teleoloģija ir likteņa
karikatūra. To, ko Dante sajuta kā nolemtību, zinātnieks pārvērš dzīves mērķī.
Likteņa ideja aptver pasaules vēstures visu ainu, bet kauzalitāte norobežo
lietas, īpašības, attiecības.
Špenglers atsevišķi analizē laika
problēmu. Laiks vienmēr attiecas uz kaut ko personisku; uz to, ko jau esam
raksturojuši kā savu personisko tāpēc, ka iekšējās izjūtās tas kontrastē ar
kaut ko svešu. Laika problēma un likteņa problēma, skaidro Špenglers, vienmēr tiek
apskatīta no sistemātikas viedokļa, tādējādi apliecinot pilnīgu neizpratni.
Vissliktākais ir tas, ka neņem vērā virzību. Visam dzīvajam piemīt „dzīve”,
virzība, kustība. Taču laiks ir kaut kas nesaprotams. Telpa ir jēdziens. Laiks
tāds nav. Laiks dod mājienu par kaut ko neparastu.
Kā saka Špenglers, pirmatnējais
cilvēks nepazina vārdu „laiks”, jo viņam neko nevajadzēja pretstatīt kaut kam
citam. Viņam bija laiks, bet viņš par to neko nezināja. Dzīvojot mēs visi apzināmies
tikai telpu, bet nevis laiku. Telpa eksistē pasaulē un eksistē mūsu izjūtās.
Par laiku mēs varam vienīgi domāt. Mēs to radām kā priekšstatu vai jēdzienu.
Špenglers laika izpratni saista ar
cilvēciskās un kultūras attīstības pakāpi. Zināšanas par laiku virzas reizē ar
zināšanām par dzīvi – galvenokārt par nāvi. Reizē ar laika izpratni radās
izpratne par visu kā pārejošo, mainīgo u.tml. Taču iespēja laiku izprast
vienīgi apziņā veicina laika saistīšanu ar telpu, veidojot it kā paralēlu jaunu
telpu. Špenglers žēlojas par Kantu, kurš klusēja par laika jēdzienu un kura
sistēmā vispār neietilpst pagātne un nākotne.
Katrai kultūrai ir sava likteņa
ideja. Tas ir tāpēc, ka no vienas puses kultūra ir pirmsfenomens, bet liktenis
ir esamības organiska loģika. Tāpēc katrai kultūrai ir savs liktenis. Katra
kultūra ir vienas vienīgas savdabīgas dvēseles esamība un geštalts. Katrai
kultūrai piemīt individuāls skatījums uz pasauli un individuāls pasaules
izziņas veids, redzot un izzinot pasauli. Katrai kultūrai tāpat kā katram
cilvēkam ir savs vēstures tips, kura ainā un stilā viņš apcer, jūt un pārdzīvo
vispārējo un personisko, iekšējo un ārējo, vispasaules vēsturisko tapšanu un
savu biogrāfisko tapšanu. Rietumu cilvēka autobigrāfiskā noslieksme, kas
parādās jau gotikas laikmetā kā slepenas grēksūdzes simbols, bija pilnīgi sveša
antīkā laikmeta cilvēkam. Antīkajā dvēselē nebija vēstures visaktuālākais
orgāns – atmiņa, kas vienmēr saglabā personisko ainu, pēc tam nacionālo un
vispasaules vēsturisko pagātni un savas, bet ne tikai savas, iekšējās dzīves
gaitu.
Tas pats attiecas uz nejaušo un
liktenīgo. Starp nejaušo un liktenīgo it kā nepastāv nekādas atšķirības.
Špenglera ieskatā atšķirību katrā gadījumā nosaka cilvēks, kurš pārdzīvo
attiecīgo materiālu. Atšķirības noteikšana ir viens no svarīgākajiem pārdzīvojumiem
gan atsevišķā cilvēkā, gan visā kultūrā. Šajos pārdzīvojumos apklust jebkura
zinātniskā pieredze, jebkurš zinātniskais pieņēmums, jebkura definīcija.
Pārdzīvot liktenīgo un nejaušo var tikai iekšēji un tikai ar jūtām bez jebkādas
kauzalitātes konstatējumiem.
Kā raksta Špenglers, pasaules
notikumu virspusē valda neparedzētais. Tas pielīp katram notikumam, katram
atsevišķam lēmumam, katrai atsevišķai personībai. Piemērā viņš kā pirmo min
Muhamedu, pēc kura parādīšanās neviens neparedzēja islama vētru; neviens pēc
Robespjēra krišanas neparedzēja Napoleonu. Katrs mēģinājums racionālistiski
izprast, vai attiecīgā parādība ir nejaušība jeb liktenis, noslēdzas absurdi.
Nejaušības traģiķis bija Šekspīrs.
Viņa darbos atspoguļojas Rietumu traģikas jēga, kas reizē ir Rietumu vēstures
idejas un Kanta nesaprastā „laika” atspoguļojums. Nejaušā politiskā situācija
„Hamletā” un karaļa noslepkavošana pārsteidz ar savu nejaušību. Neviens par to
nav padomājis, lasot Šekspīra darbus. Kā ironizē Špenglers, visus interesē
tikai morālā kauzalitāte, saistība starp „vainu” un „atriebību”. Nejaušības
dziļumu daiļdarbā var iznīcināt ar iemeslu un seku sistēmas sadomātību,
kauzalitātes klātbūtni garīgajos konfliktos, kad nejaušības vietā ir
„problēma”.
Rietumu cilvēku nejaušības traktējums
bija pilnīgi svešs antīkajai pasaules izjūtai un antīkajai drāmai. Rietumu
cilvēkiem liktenis un nejaušs gadījums ir krasi pretējas izpausmes. Rietumu
cilvēkiem vēsture ir milzīgu sakarību un saistību vēsture. Savukārt antīkā
vēsture ir anekdotiska vēsture, kā saka Špenglers. Tā ir nejaušību virkne gan
katra cilvēka biogrāfijā, gan Heredota sagatavotajā vēsturē. Grieķim nekad
nevarēja ienākt prātā, ka vēsturiskajai attīstībai ir kaut kāds mērķis. Rietumu
cilvēks visur saskata loģiskumu, kaut gan, kā paskaidro Špenglers, diena nav
nakts iemesls, jaunība nav vecuma iemesls. Taču ļaudis tic vēsturiskajiem
likumiem un racionālajiem skaidrojumiem. Racionālistiskā historiogrāfija tiecas
noskaidrot tikai iemeslu kā viena faktu grupa (sociālo, reliģisko, ētisko u.c.)
ietekmē citas faktu grupas. Rietumu literāti tiecas savu tēlu rīcību motivēt.
Tas nozīmē – rīcībai piešķirt kauzālu izcelsmi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru