Epopejas ievadā Špenglers atzīst
kultūras izpratnes svarīgumu. Viņaprāt, lai aplūkotu Rietumu kultūras stāvokli,
vispirms ir nepieciešams noskaidrot, kas ir kultūra un kāda ir tās attieksme
pret reālo vēsturi, dzīvi, dvēseli, dabu, garu. Jāzina, kādās formās kultūra
atklājas un kādā mērā šīs formas (tautas, valodas, laikmeti, kaujas, idejas,
valstis, dievi, māksla, mākslas darbi, zinātne, tiesiskās attiecības,
saimnieciskās darbības formas, ievērojami cilvēki, ievērojami notikumi) ir
simboli un vai šos simbolus var izskaidrot.
Kultūrā Špenglers nenodala
tradicionāli triviālās divas puses – garīgo kultūru un materiālo kultūru. Viņa
ieskatā kultūra ir vienots veselums, kurā ietilpst gan garīgā sfēra, gan
materiālā sfēra. Grāmatā tiek rakstīts par „prasimboliem”, kuri aptver kulturā
visus elementus, kaut gan šie „prasimboli” paši tieši neizpaužas. Tātad ir runa
par zināmiem transcendentāliem veidojumiem, kuri totāli pārklāj visu kultūru.
Tādi veidojumi tātad var būt savdabīgs kopīgs gars, kopīga mentalitāte,
identitātes pašapziņa, kultūras dvēsele. Špenglera ieskatā katras kultūras
dvēsele ir unikāla. Katras kultūras mūžs ilgst apmēram 1000 gadus.
Špenglers nosauc kultūras formas
(skat. iekavās pirmajā rindkopā). Viņu interesē kultūras formu potenciālais
simboliskums un iespēja interpretēt šo simboliskumu. Tādējādi atsevišķi tiek
nodalīts kultūras formu simboliskums. Kultūrā ne tik svarīgas ir reālās formas,
bet gan šo formu simboliskums. Noprotams, ka ar kultūras formu simboliskumu
autors domā garīgo auru. Viņš domā kultūras formās iemiesotās idejas un
attiecīgo formu garīgo atbalsi cilvēku apziņā.
Taču zināms nodalījums piemīt
autora pieejai. Viņš atsevišķi nodala kultūras dzīvās formas un kultūras
mirušās formas. Turklāt katras grupas iepazīšanai ir vajadzīga sava
metodoloģija. Mirušajām formām der „matemātiskais likums”, bet dzīvajām formām
der „analoģija”.
Špenglers kultūras pagātnē saskata
tipoloģisko atkārtošanos. Mēdz būt tipiska kopība gadsimtiem, laikmetiem,
apstākļiem, personībām. Piemērā viņš atsaucās uz Napoleonu. Jebkurā sarunā par
Napoleonu vienmēr atceras viņam tipiski līdzīgo Cēzaru, Aleksandru Lielo. Pats
Napoleons saskatīja sava likteņa līdzību ar Kārli Lielo.
Špenglers iesaka piesardzīgi
izturēties pret analoģijām. Tām var nebūt, kā viņš saka, morfoloģiskā nozīme.
Īpaši nepamatotas analoģijas piemīt tautiski romantiskajai gaumei, kura ir
ievērojusi ārējās līdzības „ainās uz vēstures skatuves”. Visobjektīvāk
analoģijas spēj izvirzīt matemātiķis. Divu diferenciālo vienādojumu iekšējo
radniecību profāns nekad nespēj saskatīt. Špenglers studēja matemātiku. Viņam
bija tiesības ģimnāzijā pasniegt matemātiku (arī dabas zinātnes, vēsturi un
vācu valodu). Karens Svasjans raksta, ka Špenglera koncepcija ir ģimnāzijas
matemātikas skolotāja koncepcija.
Špenglera norādījums par matemātiķa
priekšrocībām palīdz saprast matemātikas lomu kultūras mirušo formu analīzē.
Matemātika, matemātiķis ir savdabīgs vēsturiskās objektivitātes/precizitātes
garants. Matemātika, matemātiķis nodrošina adekvātu salīdzināšanas tehniku. Špenglera
ieskatā līdzšinējie vēsturiskie salīdzinājumi balstās uz ļoti nepilnīgu tehniku.
Valda nejauša ārējās līdzības saskatīšana, bet nevis instinkts un princips.
Neviens vēl nav domājis par metodes nepieciešamību.
Špenglera attieksme pret kultūru
kā cilvēka „otro dabu” tagad ir zinātniskā norma. Kultūrā tiek iekļauts viss,
ko radījis cilvēks savas dzīves nodrošināšanai un sociālajai pastāvēšanai.
Varētu pat teikt, ka Špenglera kultūras interpretācija ir vienīgā pozitīvā
tendence XX gadsimtā un XXI gadsimtā. Mūsdienu kultūras definīcija ir pozitīvs
Špenglera mantojuma turpinājums. Tas nav saistīts ar „norietu”, ko nevar teikt
par pašu Rietumu kultūru. Tādējādi situācija ir amizanta. Kultūras jēdziena izpratne
ir pozitīvi attīstījusies, bet pati kultūra tuvojas savam „galam” –
civilizācijas līmenim jeb jau to lielā mērā ir sasniegusi XXI gadsimta sākumā.
Špengleram
bija sveša viena apziņas nianse. Viņa apziņā nebija domas par savu piederību
neattīstītai tautai ar aprobežotu prātu un ļoti nestabilu morāli, kas var
liecināt vienīgi par šīs tautas kultūras mežonīgo līmeni un neatbilstību
Eiropas faustiskajam garam. Špenglers nepiederēja tautai, kurai nav savas
zinātnes, nav savas stingras morāles normu un vērtību sistēmas, un faktiski nav
nekas savs nevienā garīgajā segmentā, par ko šo tautu varētu cienīt uz cilvēces
kopējā fona.
Špenglera metodē
trūkst attieksmes pret kultūras mežonību. Nav atbildes uz jautājumu, kā
izturēties pret mežonīgu kultūru, kādas ir mežonīgas kultūras attiecības ar
civilizāciju. Vai mežonīga kultūra arī pāriet civilizācijā tāpat kā
civilizācijā pāriet Rietumu augsti attīstītās kultūras? Loģika saka, ka tas
nevar notikt. Civilizācijā pāriet tikai augsti attīstītas kultūras, kuras ir
izsmēlušas savu kreatīvo potenciālu. Turpretī mežonīga kultūra pat vēl nav pa
īstam sākusi realizēt savu potenciālu un varbūt arī nekad nenonāks augsti
attīstītas kultūras statusā. Vārdu sakot, Špenglers neko nevar palīdzēt
mežonīgas kultūras analītikā. Viņa metode tam nav piemērota. Eksistē
atpalikušas tautas ar neattīstītu kultūru. Tās nav sasniegušas "kultūras"
līmeni un visu laiku ir atradušās "civilizācijas" līmeni. Špenglers
nesniedz atbildi, ko darīt ar tādām tautām un to kultūru.
Kā zināms, mūsdienās
atbildi sniedz kultūru relatīvisma teorija. Tā pret visām kultūrām izturas
līdzvērtīgi. Teorētiski abstrakti tas ir pieņemami. Taču tas nav
pieņemami psiholoģiski reālajā dzīvē, kad ir iespējams salīdzināt tautas un
to kultūras, un šajā salīdzinājumā nav iespējams izvairīties no tādām
gradācijām kā "mežoņi", "augsti attīstīti",
"normāli" u.tml., nemaz nerunājot par pašapziņas drūmajām atziņām, ja
tu piederi "mežoņiem". Kultūru relatīvisma teorija nevar būt
mierinājums tiem, kuri katru dienu tiekas ar "savējo" mežonīgo
stulbumu un zaglīgumu un tam visam līdzās vēro "citu" augstu
intelektu un morālo stabilitāti.
Špenglera grāmatā
katra kultūra iet savu ceļu. Viņš apskata 8 t.s.augstās kultūras. Katrai no tām
ir 4 etapi: dzimšana, jaunība, briedums, nāve. Nāve ir kultūras pārvēršanās
civilizācijā. Mēs teiktu – degradācijā, deģenerācijā. Civilizācija ir neradošs,
mirstošs esamības veids. Tajā valda stagnācija, attīstības deficīts. Ja
kultūras ir dažādas, tad civilizācijas ir visas vienādas. Kultūra veicina un stiprina
atšķirības. Civilizācija visu vienādo. Kultūrā vērtības ir radošums,
patstāvība, savdabība, neatkārtojamība. Civilizācijā vērtības ir unifikācija,
orģinalitātes trūkums.
XX un XXI
gadsimtā populārā globalizācijas tematika faktiski liecina par Rietumu nacionālo
kultūru nonākšanu civilizācijas līmenī. Globalizācijas pamatā ir unifikācija,
integrējot vienā veselumā vienādus komponentus. Globalizācija ir iespējama
tikai tad, ja katra nacionālā kultūra atsakās no savas savdabības un atsakās no
savas oriģinālās nākotnes. Nacionālo kultūru integrācija saskaņā ar
globalizācijas teoriju var notikt tikai tad, ja nacionālā kultūra ir
civilizācijas līmenī. Tā viegli iesaistās komunikācijā ar „svešajiem”. Ar to ir
viegli komunicēt, jo nepastāv indiduālās pašapziņas gars. Civilizācijā valda
zināma vispārcilvēciskā morāle, pret kuru kategoriski iebilda Špenglers. Viņš
neatzina vispārcilvēciskus fenomenus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru