Pirmā sējuma piektā nodaļa (tā sastāv no
divām daļām) ir veltīta „dvēseles ainai un dzīves izjūtai”. Pirmā daļa saucas
„Par dvēseles formu”. Špenglers sāk sarunu ar vēlēšanos noskaidrot, vai ir
iespējams dvēseli analizēt zinātniski un vai ir iespējama abstrakta zinātne par
dvēseli. Špenglers atsaucas uz ticības lomu. Katrs profesionāls filosofs esot
spiests apriori ticēt tādu objektu esamībai, kurus ir iespējams ar prātu
izskaidrot. No šīs ticības esot atkarīga filosofa garīgā eksistence. Tāpēc
katra pat visskeptiskākā psihologa un loģikas pārstāvja darbībā ir punkts, kurā
apklust kritika un sākas ticība. Tas ir punkts, kurā pat visstingrākais
analītiķis pārstāj pielietot savu metodi, jo viņš pats kļūst metodes objekts.
Kants esot bijis pārliecināts, ka ar domāšanas palīdzību var noskaidrot
domāšanas formas. Arī psihologi esot pārliecināti par iespēju analizēt dvēseles
struktūru – elementus, funkcijas, kompleksus. Tomēr, raksta Špenglers, viss nav
tik vienkārši. Neviens psihologs vēl nav spējis reāli analizēt vai definēt, kas
ir griba, nožēla, bailes, greizsirdība, garastāvokļa kaprīzes, mākslinieciskā
intuīcija. Galvenais iemesls ir nespēja ar vārdiem aprakstīt dvēseles stāvokli.
Vārds kā skaņa, kā poētisks elements var radīt sakarību starp dvēseles
uzplūdiem. Taču vārds kā jēdziens zinātniskajā prozā to nespēj. Vēlēšanās iegūt
precīzas ziņas par dvēseli ir bezjēdzīga vēlēšanās. Galvenais iemesls ir
kritiskās domāšanas nepilnība. Kristiskā domāšana var precīzi analizēt tikai
„pasauli kā dabu”; proti, dabas pasauli. Dvēseli abstraktā domāšana nevar
analizēt. Dabas zinātnei un cilvēka zinātnei nav nekā kopēja mērķu ziņā, metožu
un pētniecisko ceļu ziņā. Dvēseles kustības var atspoguļoties skatienā, žestos,
mīmikā, mūzikas skaņā, kādā kustībā. Šī dvēseles īstā „valoda”vienmēr paliks
nezināma citiem. Mēs redzam tikai ārējo pasauli; neredzam iekšējo pasauli. Taču
mēs jūtam tās klātbūtni citos cilvēkos un sevī. Dvēseles aina ir mistiska.
Dvēsele ir pretēja pasaule dabas pasaulei. Tā tas ir mūsu priekšstatos. Katra
psiholoģija savā ziņā ir antifizika. Interesanti autors izskaidro psiholoģijas
darbību. Iegūt precīzas ziņas par noslēpumaino dvēseli ir bezjēdzīgi. Taču tas
notiek „vēlīnas pilsētas kultūras vajadzību” dēļ domāt abstrakti, radot
„iekšējās pasaules fiziku” ar dažādu jēdzienu palīdzību. Špenglera skaidrojumu
var saprast dažādi. Viņš varbūt gribēja norādīt par jauno laiku cilvēku māniju
visu precīzi izzināt formulu un jēdzienu valodā. Empīrisma laikmetā tāda
attieksme bija iespējama. Špenglers ironizē par dvēseles aprakstā lietoto
terminoloģiju, kas pārņemta no fizikas, matemātikas. Katra dvēseles iepazīšana
vienmēr ir kādas konkrētas dvēseles iepazīšana. Katra dvēseles iepazīšana
patiesībā ir paša pētnieka savas dvēseles iepazīšana. Pētnieka dvēsele vienmēr
atrodas opozīcijā citiem cilvēkiem,- pētnieks sevi pretstata citiem. Pretstats
ir pētījuma metode, saturs. Tas attiecas arī uz svešas kultūras izpratni.
Pētnieks var svešo kultūru vērtēt tikai no savas garīgās pozīcijas. Špenglers
paskaidro, ka katrai kultūrai ir „sava sistemātiskā psiholoģija”, kā arī savs
cilvēku un dzīves pieredzes iepazīšanas stils. Špenglers salīdzina apollonisko
dvēseli un faustisko dvēseli. Pirmai piemīt dvēseles statika, otrai – dvēseles
dinamika. Dvēseles maģiskā aina veidojas, pateicoties gara un dvēseles
noslēpumaino substanču duālismam. Abām substancēm nepiemīt ne apolloniskais
statiskums, ne faustiskā dinamika. Sakarības starp abām substancēm ir
neskaidras. Tāpēc nākas runāt par šo sakarību maģiskumu. Dvēseles ainā
ietilpst domāšana un griba, kas izpaužas attieksmē pret ārējās pasaules telpas
virzienu un apjomu, vēsturi un dabu, likteni un kauzalitāti. Griba saista
nākotni ar tagadni, domāšana saista neierobežoto ar esošo. Faustiskā kultūra ir
gribas kultūra, faustiskā ētika ir „Es” pilnveidošanās, morālais darbs ar „Es”.
Krievu dvēsele ir bezgribas dvēsele. Tā pašaizliedzīgi tiecas uz vispārējās
brālības pasauli. Tai ir sveša pilnveidošanās „Es” vārdā. Krievu dvēsele „Es”
prioritāti uzskata par Rietumu godkārību un izvirtību. Raskoļņikova vaina ir
visu vaina. Viņa grēks ir „Mūsu” grēks. Krievu priekštats par patiesību ir
kolektīvs fenomens. Divas pretējas kultūras iezīmes (raksturs – žests) ir
sekmējušas divas principiāli atšķirīgas traģēdijas formas: faustisko raksturu
drāmu un apollonisko cēlo žestu drāmu. Špenglers to pamato, detalizēti
analizējot dramaturģisko materiālu. Žestu drāmā nav iekšējās pasaules
atveidojuma. Raksturu drāmā iekšējās pasaules atveidojums ir galvenais. Tāds
varētu būt Špenglera analīzes kopsavilkums. „Faustiskā traģēdija biogrāfiska,
apolloniskā – anekdotiska”. Faustiskajā traģēdijā runa ir par visas dzīves
virzību; apolloniskajā traģēdijā runa ir par dzīves mirkli. Špenglera ieskatā
mūsdienu cilvēki drāmu uztver kā aktivitātes maksimumu, bet grieķi uztvēra kā
pasivitātes maksimumu. Aristotelis drāmu nosauca par notikuma atdarinātāju.
Antīkajā drāmā tika pieprasīta mīmikas sastingusi maska, aizliedzot garīgo
raksturojumu. Autors plaši raksturo antīkās daiļrades un Rietumu
daiļrades pieejamību plašai auditorijai. Viņš saka, ka Rietumu visi lielie
radītāji nebija pieejami plašai auditorijai. Antīkajā kultūrā nebija tas, kas
ir sastopams Rietumu kultūrā; proti, formas izsmalcinātība. Piemēram, provansas
kultūra, rokoko arhitektūra ir pieejama tikai „augstāko cilvēku mazskaitliskai
klasei”. Tas attiecas arī uz Renesansi, kas bija adresēta tikai izredzētajiem
prātiem, gaumei, apzināti izvairoties no pūļa, kuram tas viss neinteresēja un
kas pret Renesanses šedevriem izturējās ne tikai vienaldzīgi, bet izmantoja
katru izdevību iznīcināt mākslas darbus. Špenglera ieskatā arī Rietumu zinātne
attīstās arvien vairāk priekš nedaudziem. Teorētisko fiziku pasaulē ir spējīgi
saprast kādi 1000 cilvēki. Vēl mazākam cilvēku skaitam ir pieejama jaunākā
matemātika. Kā viņš saka, „mums ir tikai māksla priekš māksliniekiem,
matemātika priekš matemātiķiem, politika priekš politiķiem”. Tā nebija antīkajā
sabiedrībā. Tajā nepastāvēja no vienas puses zināšanas tikai nedaudziem, bet no
otras puses – profāni. Antīkajā sabiedrībā neeksistēja polarizācija –
zinātājs-profāns. Rietumu sabiedrībā tāda polarizācija ir izteikta. Tai ir
simbolisks raksturs. Tā liecina par faustiskā gara dominēšanu. Ja Rietumos sāk
izzust šī polarizācija, tad tas ir saistīts ar kultūras norietu. Mākslas,
zinātnes triviāluma pieaugums turpmāk veicinās mākslas un zinātnes izredzētības
pieaugumu, mākslas un zinātnes noslēgšanos šaurā izredzēto cilvēku grupā. Neviens
antīkās mākslas darbs netiecās pēc sakariem ar skatītāju. Tas nozīmētu tādu formu
valodas izvēli, kas būtu saprotama skatītājiem. Antīkā statuja ir pilnā mērā
eiklīdisks ķermenis, bez laika un ne ar ko nav vienota, pilnīgi noslēgusies
sevī. Statuja klusē. Tā ir bez skatiena. Tā neko nezina par skatītāju. Statujā
iemiesojas apolloniskā dzīves uztvere. Viss radikāli izmainījās turpmākajā
mākslā pēc antīkā laikmeta. Statuju un portretu acis dedzīgi raugās uz pasauli,
uz skatītāju. Špenglers analizē konkrētus Rietumu mākslas darbus – faustiskās
tendences, faustiskās būtības darbus. Viņš salīdzina grieķu, romiešu intereses
trūkumu citu zemju un planētas iepazīšanā pretstatā kolumbiskajām kaislībām
Eiropas turpmākajā vēsturē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru