Mūsdienu sociuma kāda slāņa
darbība, uzvedība un komunikācija liecina par liberālista mentalitātes
iespējamību. Sastopami liberālisma fani – pielūdzēji, entuziasti, līdzjutēji.
Nākas konstatēt, ka eksistē īpašs
mentalitātes tips – liberālista mentalitāte. Tātad atsevišķu cilvēku kopai eksistē
īpašs domāšanas veids, emocionālā ievirze un dzīves uztvere. Liberālista
mentalitāte tāpat kā cita tipa mentalitātes balstās uz mentālām iezīmēm; proti,
arī liberālista mentalitāte ir psihiska izpausme un attiecās uz psihi, apziņu.
Arī liberālista mentalitāte ir saistīta ar domāšanu, prātu, uztveri,
kognitīviem procesiem. Liberālista mentalitāte nav viena etnosa īpatnība.
Liberālista mentalitāte nepiemīt tikai vienas tautas pārstāvjiem, bet ir
starptautiska/polietniska parādība.
Špenglera
grāmatā ar liberālismu tiekamies 2. sējumā sarunā par politisko ekonomiju.
Špenglera grāmatā liberālista mentalitāte piemīt tikai angļiem. Politiskā
ekonomija esot tikai angļu priekšstatu atvasinājums. Tās centrā ir citām
kultūrām pilnīgi nepazīstama „mašīnu industrija”, attieksme pret kredītu,
kapitālu, cenu, īpašumu, eksportu, pasaules tirdzniecību. Dāvids Jums un Ādams
Smits ir angļu ekonomiskās domas pamatlicēji. No Smita līdz Marksam visa
ekonomiskā analīze balstās tikai uz angļu pieredzi vienā laikmetā.
Špenglera
atspoguļotais liberālisms, saprotams, jau sen vairs nav tikai angļu „īpašums”.
Mūsdienās tiekamies ar liberālisma transnacionālo izplatību. No XX gs. beigām
nākas runāt par neoliberālismu kā ideoloģisko bāzi transnacionālajam biznesam,
amerikāņu velmei „globalizēt” planētu vārdā „Zeme”. XXI gs. sākumā ne tikai Rietumu
inteliģencē ir izplatīta liberālista mentalitāte.
Liberālista mentalitātes
masveidība liecina par jaunu stadiju cilvēku apziņas evolūcijā. Kā zināms,
apziņas evolūcijā ir konstatējams lēcienveidīgums. Cilvēku apziņa neaug visu
laiku. Tā tas notiek, piemēram, ar kokiem. Koki aug nepārtraukti visu laiku.
Cilvēku apziņa neevolucionē nepārtraukti, bet evolucionē lēcienveidīgi. Tas ir
zinātnisks novērojums.
Apziņas evolūcijā ir atsevišķas
stadijas. Tās ir tipoloģiski līdzīgas. Katrā stadijā ir apziņas evolūcijas
atslābuma periods un izteiktas intensitātes periods. Acīmredzot, mēs
piedzīvojam izteiktas intensitātes periodu, kurā intensīvi evolucionē
liberālista apziņa. Liberālista apziņa pašlaik ļoti aktīvi ietekmē kultūru. Bet
tas norāda par liberālista apziņas intensīvo evolūciju. Apziņa formē kultūru.
Ja apziņa intensīvi evolucionē, tad tas intensīvi atsaucās uz kultūru, kura
tiek pieskaņota apziņas intensīvajām pārmaiņām.
Drīkst atzīt, ka liberālista
apziņa ir aizsākusi jaunu laikmetu cilvēces vēsturē. Šajā jaunajā laikmetā
mainās viss. Mainās cilvēks, sabiedrība, ekonomika, varas struktūras, reliģijas
loma, pasaules uzskats, cilvēku vajadzības, kognitīvās intereses, morālās
normas.
Liberālista mentalitātē būtisks
aspekts ir attieksme pret patiesību. Protams, attieksme pret patiesību ir
jebkuras mentalitātes būtisks aspekts,- visu izšķir tas, kā attiecīgā
mentalitāte izturās pret patiesību. Piemēram, kur saskata patiesības avotu, kādu
vērtību piešķir patiesībai, kāda ir patiesības autoritāte cilvēka darbībā,
uzvedībā un komunikācijā.
Patiesība ir domāšanas iezīme –
domāšanas attieksme pret domāšanas priekšmetu. Doma ir patiesa tikai tad, ja tā
atbilst savam priekšmetam. Filosofijā mēdz teikt, ka patiesība ir intelekta
(prāta, domas) intencionāla (mērķtiecīga, apzināta, apziņā virzīta) atbilstība
reālajam vai iedomātajam priekšmetam.
Patiesības izpratnē pats galvenais
jautājums ir par mūžīgas, absolūtas patiesības pastāvēšanu. Var atzīt un var
neatzīt mūžīgas, absolūtas patiesības pastāvēšanu. Piemēram, marksisms
(marksistiskā/materiālistiskā mentalitāte) atzīst mūžīgas, absolūtas patiesības
pastāvēšanu kā esamības dinamisku vērtību. Ļeņins rakstīja, ka „cilvēciskās
domāšanas iedaba ir spējīga sniegt un reāli sniedz mums absolūtu patiesību,
kura veidojās no nosacīto patiesību summas”. Savukārt reliģiskajā apziņā
(mentalitātē) patiesības avots ir Dievs.
Liberālista mentalitātē patiesība
nav absolūts, bet ir vienīgi konvencionāls dialogā panāktas nosacītas
vienošanās rezultāts. Tātad patiesība neeksistē, bet var vienoties par zināmu
patiesību.
Taču pats svarīgākais ir tas, ka liberālists
pret patiesību izturās no subjektīvisma pozīcijām. Liberālists vēlas uz pasauli
lūkoties ar subjektīvisma acīm. Liberālistam patiesības fiksācija ir viņa
brīvības izpausme. Liberālists akcentē savas leģitīmās tiesības pašam noteikt,
kas ir patiesība. Ja viņš to drīkst darīt, tad viņa personības brīvība netiek
ierobežota. Turpretī tā tiek ierobežota, ja viņam neļauj fiksēt patiesību un
dzīvot saskaņā ar viņa fiksēto patiesību. Liberālista mentalitātē tādējādi
ietilpst personības brīvības fetišisms. Liberālista mentalitātei nav vajadzīgs,
lai doma atbilstu domas priekšmetam. Galvenais ir ļaut prezentēt domu. Domas
atbilstība patiesībai nav svarīga.
Mūsdienās (no XX gs. 70.gadiem)
liberālista mentalitāti ļoti dedzīgi propagandē neoliberālā postmodernisma
ideoloģija. Liberālista mentalitāte fakstiski ir postmodernista/postmodernisma
mentalitāte. Neoliberālā posmodernisma ideoloģija propagandē vienu no saviem
galvenajiem postulātiem – uzskatu
brīvību/ „uzskatu plurālismu”. Neoliberālajam postmodernismam tas paver ceļu
cilvēkos sagraut un iznīdēt patiesības alkas, uzticību un cieņu pret patiesību, bijīgu un svētu
attieksmi pret patiesību – filosofisko, zinātnisko, māksliniecisko un cita
veida patiesību. Neoliberālā postmodernisma stihijas lozungi ir „Nāvi
patiesībai!”, „Patiesība ir mirusi!”. Neoliberālais postmodernisms ar savu
patiesības nihilismu cilvēkus pārvērš par patiesības nihilistiem, atņemot
cilvēkiem eksistencionālos pamatus.
Latviešu populācijā liberālista
mentalitātes formēšanās sākās pēcpadomju laikā. Tagad (2018.g.) šī mentalitāte
ir jau plaši izplatīta. Saprotams, visvairāk jaunajās paaudzēs. Plašo
izplatību, visticamākais, veicina latviešu vispārējā aprobežotība, neattīstība.
Teiksim, „uzskatu plurālisms” ir ļoti izdevīgs aprobežotiem, neattīstītiem
prātiem, lepni paverot ceļu uz savas „patiesības” iespējamību un līdzdalību tautas
dzīvē. Aprobežots, neattīstīts indivīds nesaprot, ka postmodernistiskā
liberālista mentalitāte ir vistiešākā šļūkšana uz pseidointelektuālismu,
pseidozināšanām, šarlatānismu, tumsonību, idiotismu, absurdu, darbības,
uzvedības un komunikācijas neatbilstību veselajam saprātam. „Viedokļu
plurālismā” doma neatbilst domas saturam. Cilvēki dzīvo ar kroplu priekšstatu
par sevi un apkārtējo pasauli. Latvijā tagad liberālista mentalitāti
šļāpinviepļi kopā ar ijābviepļiem katru dienu propagandē par latviešu tautas naudu
– valsts budžeta līdzekļiem.
Kas ir hominīds ar liberālista
mentalitāti? Tas ir pašzinošs, viszinošs, pašpārliecināts, pašapmierināts
subjekts, kas sevi attaisno ar mītu par subjekta un objekta vienotību. Tāds
subjekts iedomājās, ka viņa doma atbilst domas priekšmetam un viņš nav
izraisījis subjekta un objekta nesaderību, neatbilstību, nevienotību. Hominīds
ar liberālista mentalitāti ir sevi nošķīris no pasaules, kā arī sevi nekritiski
dievinājis. Viņam pasaules vērošana ir tas pats, kas pasaules pārvaldīšana.
Viņš grib valdīt, jo viņa zināšanas par pasauli ir tik patiesas, ka viņš ir
pelnījis būt pasaules valdnieks. Tomēr pārvaldīt pasauli viņš reāli nevar. Viņš
to var darīt vienīgi distancēti – no „viedokļu plurālisma” augstumiem. Tāpēc
hominīds ar liberālista mentalitāti ir agresīvs, noliedzošs. Agresivitātes,
nolieguma priekšmets ir cits „viedoklis”. Citu „viedokļu” agresīvas nicināšanas
un nolieguma rezultāts ir „pasaules iznīcināšana”, par ko raksta Nansi, un
„Zemes iztukšošana”, par ko raksta Haidegers.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru