Špenglera epopejas 1.sējuma
ceturtā nodaļa saucas „Mūzika un plastika”, bet pirmā apakšnodaļa saucas
„Tēlotājas māksla” un otrā apakšnodaļa saucas „Kaila figūra un portrets”.
Ceturtā nodaļa ir veltīta mākslas būtībai. Špenglers sniedz savu izpratni par
mākslu, kā arī mākslas zinātni līdz viņa dzīves laikam.
Jau pirmajā teikumā viņš
paskaidro, ka māksla ir krietni attīstīta cilvēka pasaules izjūta, kas izpaužās
tēlotājas mākslas neskaitāmos veidos, kuriem pieder arī mūzika. Neesot pareizi
mūziku atdalīt no gleznieciski plastiskajām mākslām, kā tas notiek mākslas
vēsturē. Nav pareizi mākslu klasificēt, balstoties uz maņu orgāniem – acīm un
ausīm. Māksla pieder dzīvajam un dzīvo nevar sašķaidīt gabalos. Mākslas
tehnisko formu valoda nav nekas vairāk kā paša daiļdarba maska. Stils nav
materiāla, tehnikas un daiļdarba mērķa produkts. Gluži pretēji. Stils ir kaut
kas tāds, kas neiekļaujas mākslas racionālā izpratnē. Stils ir metafiziska
atklāsme, noslēpumaina varbūtība, liktenis. Stilam nav nekā kopēja ar atsevišķu
mākslu materiālajām robežām.
Špenglers vairākkārt atkārto tēzi,
ka mākslu nevar iedalīt saskaņā ar tās iedarbību uz jūtām (maņu orgāniem).
Piemēram, nevar uzskatīt „plastiku” par atsevišķu mākslas veidu. Ja mākslai ir
kaut kādas robežas, mākslas dvēseles noformētās robežas, tad tās var būt
vienīgi vēsturiskās robežas, bet nevis tehniskās vai fizioloģiskās robežas.
Māksla ir organisms, bet nevis sistēma. Nav tāds mākslas veids, kas būtu
sastopams visos laikmetos un visās kultūrās.
Mākslā forma pārdzīvo milzīgu
formu dažādības pieaugumu. Ne tikai tehniskais instruments, ne tikai formu
valoda, bet jau pati mākslas veida izvēle ir izteiksmes līdzeklis. Kultūras vēsturē
kāda mākslas veida radīšana ir tas pats, kas kāda autora darba radīšana. Tātad
tas ir izteikti individuāls un unikāls process. Katrs mākslas veids pats par
sevi ir organisms bez priekšgājējiem un bez sekotājiem.
Špenglers to ilustrē ar piemēriem.
Viņš atsaucas uz maldīgo uzskatu par antīkās kultūras turpināšanos Renesansē.
Gotika tiecas kaut ko sasniegt, bet nevis pret kaut ko vēršas, kā tas notiek
Renesanses mākslā. Renesanse ir antigotikas māksla. Augstā Renesanse ir iluzora
muzikālā elementa izstumšana no faustiskās kultūras.
Mākslas izcelsme sākas ar
arhitektūru. Špenglers pasvītro, ka agrīnā lielā arhitektūra ir pēc tam
sekojošo visu mākslu māte.
Mākslas attīstība ir divpusēja. No
vienas puses šajā attīstībā ir svarīga dvēsele, ainava, jūtas. No otras puses –
stingra forma, stils, skola.
Antīkā arhitektūra sākās no
ārienes, bet Rietumu – no iekšpuses. Domāta ir Rietumu faustiskā dvēsele, kurai
bija nepieciešams stils savu garīgo prasību atspoguļošanai. Faustiskā stila
uzplaukuma laiks esot trīs gadsimti – no 1500.g. līdz 1800.g.; no vēlīnās
gotikas līdz rokoko pagrimumam. Šajā laikā instrumentālā mūzika kļuva valdošā
māksla, jo saskanēja ar tā laika gara prasībām. Mūzika sāka aizstāt
arhitektūras un glezniecības funkciju būt plastika garam. Antīkā mūzika bija
tikai plastika ausij, kad primārā ir mūzikas skaņu tektoniskā, bet nevis
harmoniskā nozīme.
Špenglera vērtējumā Rietumu
glezniecības uzplaukums sākās XVI gadsimtā. Glezniecība kļūst patstāvīga,
zaudējot arhitektūras un skulptūras ietekmi. Glezniecība kļūst polifoniska,
„gleznieciska”, iesniedzoties bezgalībā, kā raksta Špenglers. Krāsas kļūst
toņi. Otas māksla kļūst radniecīga kantātes un madrigala stilam. Mākslas pamats
kļūst eļļas krāsu tehnika, vēloties pakļaut telpu, kurā „pazūd” lietas. Ar
Leonardo un Džordžoni sākās impresionisms.
Špenglers analizē telpas
atveidošanas paņēmienu progresu glezniecībā – horizonta, mākoņu atveidi, līniju
koncentrāciju bezgalīgā tālumā. Šajā nodaļā Špenglera grāmatā pirmo reizi
analizēta parka un dārza māksla, saskatot tās saistību ar glezniecībā
konstatējamo telpas izjūtu. Parka un dārza mākslas galvenais princips kļūst „point de vue”, kas ļauj cilvēkam dabu
pakļaut mākslas simboliskajai valodai.
Faustiskais cilvēks iemācījās
cienīt no kalna virsotnes redzamo tālumu. Tas liecinot par faustiskajām
skumjām, vēloties būt kopā ar bezgalīgo telpu. Taču skatījums tālēs reizē ir
arī vēsturiskā izjūta. Tālē telpa iegūst priekšstatu par laiku. Horizonts
apzīmē nākotni. Baroka parks ir vēla rudens parks, apliecina gala tuvošanos,
krītošas lapas. Renesanses parks ir domāts kā vasara un dienas vidus. Tajā nav
laika klātbūtnes. Tā formu valodā nekas neatgādina par galu. Vienīgi
perspektīva atmiņā atsauc nojautas par pārejošo, acumirklīgo, pēdējo. Arī vārds
„tāles” Rietumu lirikā asociējas ar rudenīgām noskaņām.
Glezniecībā horizots sevī
koncentrē gleznas metafizisko nozīmi. Horizots ir līdzeklis, lai atspoguļotu
vārdos neizsakāmo.
Špenglers kritizē mākslas zinātnē
pieņemto sarunu par formu un saturu. Viņaprāt šis dalījums sākās Renesanses
laikā. Tas radās tāpēc, ka vajadzēja lemt, kā izprast glezniecību – plastiski
jeb muzikāli, kā priekšmetu statiku jeb telpas dinamiku, kā arī atzīt
apolloniskās un faustiskās formas izjūtas pretējību. Kontūras ierobežo
materiālo, krāsu toņi interpretē telpu. Kontūras „stāsta”; tās ir jutekliski
tveramas. Telpa savā būtībā ir transcendentāla. Telpa rosina iztēli. Abas puses
(kontūras, formu un transcendentālo telpu) nodalīt formā un saturā ir tipiski
rietumnieciska tieksme.
Apgaismības laikā tika pieteikta
frāze „māksla priekš visiem”. Taču faustiskā māksla nav domāta visiem. „Visi”
garlaikojas, klausoties Mocartu un Bethovenu. Savukārt glezniecībā ir „visiem”
grūti uztverams metafiziskais elements.
Kompozīcijas jautājums mākslā ir
saistīts ar iespēju izvietot lietas telpā. To it kā var darīt bez perspektīvas
un lietu savstarpējās saistības. Var nepasvītrot lietu realitātes saistību ar
telpas struktūru. Taču tā rīkojās mežoņi savā „mākslā”. Lietu kārtība eksistē.
Šī kārtība katrā kultūrā ir sava, un tā ir atkarīga no kultūras pirmssimbola.
Tātad no attiecīgās kultūras pirmpamata – gara. Lietu izkārtojums perspektīvā
ir ne visās kultūrās sastopams. Piemēram, ēģiptiešu māksla deva priekšroku
vairāku notikumu atveidojumam, notikumus izkārtojot virknēs vienu virs otra.
Špenglers lielu uzmanību velta
krāsu izvēles atšķirībām dažādās kultūrās. Piemēram, brūnā krāsa kļuva dvēseles
– vēsturiski noskaņotas dvēseles – krāsa. Vēsturiskuma tendence izpaudās mūzikā,
literatūrā, interesē par arheoloģiju, senu lietu kolekcionēšanā. Viņš apskata,
piemēram, veneciāniešu mākslinieku ieviesto krāsu uzklāšanas tehniku, kas
palielina gleznas muzikalitāti.
Apakšnodaļā „Kaila figūra un
portrets” Špenglers vispirms pievēršas kultūras izpratnei no kailas figūras un
portreta viedokļa. Antīko kultūru esot saukuši par ķermeņa kultūru, bet ziemeļu
kultūru par gara kultūru. Par ziemeļu kultūru, kura grāmatā jau bija minēta
agrāk, Špenglers dēvē to tautu kultūru, kuras neietilpa Romas impērijā, bet
vēlāk izvēlējās protestantismu.
Kultūrā liela nozīme ir tam, kā
cilvēks izjūt sevi: vai viņš sevi pieskaita tai kolosālajai simbolu kopai, no
kuras veidojas makrokosms, vai viņš sevi izjūt kā ķermeni starp ķermeņiem jeb
sevī izjūt kaut kādas bezgalīgas telpas koncentrāciju, vai viņš izjūt sava Es
vientulību jeb viņš jūtas piederīgs vispārējam konsensam. Šajās izjūtās
atspoguļojas lielo kultūru pirmssimbols. Pasaules izjūta sakrīt ar dzīves
ideāliem. Antīkais ideāls tiecas pēc jutekliskās redzamības, Rietumu ideāls
tiecas juteklisko redzamību pārvarēt. Īstam grieķim dvēsele bija viņa ķermeņa
forma. Faustiskajam cilvēkam, kā to definēja Gēte, ķermenis bija dvēseles
trauks. Piemēram, gotiskajās skulptūrās nekad nav runa par muskuļu valodu, kā
tas ir antīkajās skulptūrās. Dante faustiskās dvēseles drāmas kulmināciju
saskatīja grēksūdzē, apliecinot dziļu pazemību un nožēlu.
Špenglers saka, ka kails ķermenis
un portrets vēl nekad nav aplūkots kā pretmets. Tāpēc šīs mākslinieciski vēsturiskās
parādības vēl nav aplūkotas visā savā dziļumā. Šajā pretmetā atklājas divu
kultūru pretējība. Antīkajā kailajā ķermenī tiek atspoguļots zināms subjekts;
portretā tiek atspoguļota cilvēka iekšējā uzbūve. Rietumu portrets no 1200.gada
visā savā būtībā ir bezgalīgs un kļūst mūzika. Portrets fiksē cilvēku ne tikai
kā Visuma dabas punktu, bet galvenokārt kā krustpunktu pasaulei kā vēsturei.
Portrets, autoportrets ir vēsturiskā grēksūdze.
Špenglers, kā viņš saka, vēlas
rezumēt faustiskā un apolloniskā cilvēka ideālu pretstatu. Kaila figūra un
portrets viens pret otru attiecas kā ķermenis un telpa, kā mirklis un vēsture,
kā priekšplāns un dziļums, kā eiklīdiskais skaitlis un analītiskais skaitlis,
kā mērs un attieksme. Statuja sakņojas zemē; mūzika, un Rietumu portrets ir
mūzika, no krāsainām skaņām noausta dvēsele, caurvij bezgalīgo telpu. Fresku
glezniecība ir saistīta ar sienu, ar to saaudzēta; eļļas glezniecība kā
tēlotājas māksla ir brīva no telpiskās lokalizācijas. Apolloniskā formu valoda
atver to, kas ir izveidojies; faustiskā formu valoda rāda izveidošanās procesu.
Tāpēc Rietumu mākslā ir tik liela loma bērnu, ģimenes, sievietes-mātes
portretiem. Bērns savieno pagātni un nākotni. Mātes idejā ir ietvērta bezgalīga
tapšana. Sieviete-māte ir laiks, liktenis. Špenglers savus novērojumus ilustrē
ar Rietumu glezniecības plašu pārskatu. Viņš uzskata, ka Rietumu eļļas
glezniecībā portrets kļuva par mākslinieka meistarības apliecinājumu.
Apakšnodaļas noslēgumā Špenglers
vēlas lielās līnijās raksturot Rietumu mākslas beigas. Ja protam mākslu izprast
kā pirmfenomenus, saskatām mākslas likteni, mākslu atzīstam kā organismu, kas
ieņem savu vietu kultūras lielajā organismā, mākslā redzam tās piedzimšanu,
briedumu, novecošanu, tad nākas runāt arī par mākslas nāvi uz visiem laikiem.
Rietumu māksla savu spēku un iespēju briedumā nonāca Renesanses beigās. Radās
īsti lieli mākslas meistari, lielas mākslas grupas. Eļļas glezniecība,
instrumentālā mūzika, telpiskuma māksla kļuva dominējošā.
Taču pakāpeniski lielo stilu
nomainīja ornamentālisms – ornamentālisma valoda. Glezniecība vairs neapmierināja.
Lielo mākslu grupa sāka primitivizēties. Apmēram ap 1670.gadu eļļas glezniecība
sasniedza savu iespēju galējo robežu. Tajā pašā laikā izsmeltību izjuta
barokālā opera, mūzika vispār. XVIII gs. nomirst arī arhitektūra. Tā izšķīst,
noslīkst rokoko tīrās telpas uzvarā pār ķermenisko.
Rietumu kultūras pēdējā posma
fizionomija ir impresionisms – maksimāla vēlēšanās attiet no plastikas valodas
un tuvoties mūzikas valodai. Impresionisms ir pasaules konkrēta izjūta. Šī
izjūta atspoguļojas visā kultūrā, arī matemātikā, fizikā, ētikā, traģikā,
loģikā. Pietisma formā eksistē impresionistiskais kristiānisms. Impresionisms
glezniecībā un mūzikā ir vēlēšanās ar nedaudzām līnijām, triepieniem, toņiem
radīt satura ziņā neizsmeļamu tēlu, mikrokosmosu, kas ir paredzēts faustiskā
cilvēka acīm un ausīm; t..i., mākslinieciski aptvert telpas bezgalību ar
niecīgu mājienu uz kaut ko priekšmetisku. Impresionisms ir vissmalkāko māksliniecisko
atklājumu metode.
Tomēr Špenglers brīdina nenonākt
ilūziju gūstā. Impresionisms nav Rietumu mākslas turpinājums šīs mākslas
labākajā veidā. Starp Rembrantu un Delakruā ir mirusi telpa, starp abiem
māksliniekiem ir būtiska atšķirība. Rembranta un citu viņa laikmeta izcilo
pārstāvju mākslā runa ir par visaugstāko simboliku. Delakruā paaudzes mākslā
runa ir par tīru dekoratīvismu.
1800.gads ir robeža starp kultūru
un civilizāciju. Nevajadzētu domāt, ka pēc 1800.gada vēlreiz radās liela gleznieciskā
kultūra. Mākslinieki pēc 1800.gada (impresionisti) paši pasludināja savu tēmu,
plenēru, apliecinot savu interešu īslaicīgumu. Kā saka Špenglers, plenērs ir
apzināta, intelektuāla un rupja atkāpšanās no tā, ko sāka dēvēt par „brūno
mērci” un kas bija metafiziskā krāsa lielo meistaru darbos. Brūnā krāsa bija
telpiskās bezgalības simbols, faustiskajā cilvēkā gleznu pārvēršot kaut kādā
garīgumā. Taču pēkšņi pret brūno krāsu sāka izturēties kā pret kaut ko
nedabisku. Kas notika? - jautā Špenglers. Vai tas neliecina par dvēseles
izmaiņām, kurai šī apgaismojošā krāsa bija kaut kas reliģiozs, dzīvās dabas
veselīga jēga? Rembranta transcendentais brūnums bija protestantisma pasaules
izjūtas krāsa. Turpretī plenērs, kas izvērš krāsu jaunu gammu, raksturo pretējo
– irreliģiozitāti. Impresionisma mākslinieks ir strādnieks, bet nevis radītājs.
Impresionists mūzikā bija Vāgners.
Viņš ar trim taktīm aptver dvēseles atsevišķu pasauli tāpat kā Manē to izdara
ar nedaudzām krāsu līnijām un punktiem. To, ko Nīče pateica par Vāgneru, var
pateikt arī par Manē. Abi kalpo lielo pilsētu barbarismam – samākslotajai
mākslai.
Špenglers plaši un nesaudzīgi
raksturo jauno laiku mākslu un literatūru. Viņš nepiedzīvoja postmodernismu.
Taču paredzēja tā iespējamību, jau impresionismā saskatot mākslas dziļas
transformācijas civilizācijas garā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru