2.sējuma1.nodaļa
2.1. Rašanās un ainava
2.1. Rašanās un ainava
Špenglera
varoņdarba otrā sējuma nosaukums ir „Vispasaules vēsturiskās perspektīvas”.
Sējuma teksts ir izkārtots piecās nodaļās, katrā nodaļā ir vairākas
apakšnodaļas. Otrais sējums iznāca Minhenē 1922.gadā.
Pirmās nodaļas nosaukums „Rašanās un
ainava”. Tajā pirmās apakšnodaļas virsraksts „Kosmiskais un mikrokosmoss”, bet
otrās apakšnodaļas virsraksts ir „Augsto kultūru grupa”, trešās – „Attiecības
starp kultūrām”.
Teksts sākas ar filosofiskām pārdomām
par augu un dzīvo būtņu eksistences nosacījumiem, ņemot vērā to, ka sastopamas
mazas patstāvīgas pasaules lielajā pasaulē. Augu valsts un dzīvo būtņu valsts
būtiskākā atšķirība ir saistība un brīvība. Tikai augi ir ideāli patstāvīgi.
Dzīvajā radībā ietilpst zināma divējādība. Dzīvās radības nelaimes gadījumā
tiecas no esamības brīvībā atgriezties atpakaļ kolektīvajā kopībā, nebaidoties
zaudēt vientulību. Piemēram, dzīvnieki, sajūtot briesmas, saliedējas vienotā
barā, lai kolektīvi aizstāvētos. Augi jau no senatnes asociējas ar kosmiskumu;
turpretī dzīvās radības ir makrokosmosā eksistējoši mikrokosmosi.
Visam kosmiskajam piemīt periodiskums.
Viss mikrokosmiskais ir polārs; kaut kam pretējs. Mikrokosmiskajā ir
spriedze – saspringta domāšana, saspringta uzmanība; katrā esamības stāvoklī ir
spriedze: „es” un „tu”, „jūtas” un „priekšmets”, „cēlonis” un „sekas”, „lieta”
un „īpašības”. Spriedzes atslābums noslēdzas ar mikrokosmiskās būtnes dzīves
nogurumu, un beigu beigās iestājas miegs.
Arī otrajā sējumā Špenglers turpina tēzi
par iedalījumu „pastāvēšana” un „esamība nomodā”. Pastāvēšanai ir takts un
virziens. Esamība nomodā ir spriedze un izstieptība. Pastāvēšanā valda
liktenis, esamība nomodā nošķir cēloņus un sekas. Pastāvēšanā svarīgs ir
jautājums „Kad?” un „Kāpēc?”; esamībā nomodā svarīgs ir jautājums „Kur?” un
„Kā?”. Augi dzīvo pastāvēšanas dzīvi bez esamības nomodā. Dzīvās būtnes kļūst
augi miega laikā, kad nav esamības nomodā.
Špenglers apskata sajūtu izziņas lomu
cilvēka dzīvē. Redze, dzirde liecina, ka „Es” ir gaismas jēdziens; „Es” dzīve
ir dzīve zem Saules; nakts ir līdzīga nāvei, izraisot baiļu sajūtu un baiļu
sajūtu attiecībā pret neredzamo. Sajūtu izziņa (izziņa ar sajūtām) ir izpratne
ar sajūtu palīdzību. Turpretī izpratne bez sajūtu palīdzības ir domāšana. Domāšana
uz visiem laikiem izraisīja cilvēka esamībā nomodā šķelšanos. Tika nodalīts
saprāts kā augstākais garīgais spēks un sajūtas kā zemākais garīgais spēks.
Radās divas daļas – saprāts un sajūtas. Cilvēka domāšanā eksistējošā pasaule
kļuva „visīstākā” pasaule. Domāšana kā augstākais garīgais spēks sāk
atspoguļoties cilvēka izskatā – sejas apgarotībā. Domāšana modificējas; rodas
teorētiskā domāšana, abstrahēšanās no pasaules reālijām. Dzīvnieki vienkārši
„dzīvo”; viņi nedomā par dzīvi. Cilvēki ne tikai domā par dzīvi, bet domā arī
par to, kādai vajadzētu būt dzīvei. Cilvēks projektē dzīvei alternatīvu –
dzīvi, kādai tai vajadzētu būt. Kā norāda Špenglers, jo augstāka kultūra, jo
izteiktāka ir šīs alternatīvas formulēšana. Domāšana iegūst varu, autoritāti, reputāciju,
vērtību u.tml. Domāšana kļūst spēks – politiskais, ekonomiskais, garīgais utt.
Domāšanas mērķis ir patiesība.
Patiesība tiek noformēta jēdzienos, kas ieņem stabilu vietu garīgajā pasaulē.
Patiesības ir absolūtas un mūžīgas. Dzīvniekiem neeksistē patiesības.
Dzīvniekiem eksistē tikai fakti. Arī cilvēka dzīve pazīst faktus. Cilvēka
dzīves pieredze un zināšanas ir virzītas tikai uz faktiem. Cilvēks, kurš katru
dienu tiekās tikai ar faktiem, pret kailām, abstraktām patiesībām izturās
vienaldzīgi un pat naidīgi. Īstam politiķim ir tikai politiskie fakti un nav
svarīgas politiskās patiesības.
Esamība nomodā sastāv no sajūtām un
izpratnes, kā būtiskākais mērķis ir nemitīga orientācija makrokosmosā. Tāpēc ir
vajadzīga izziņa. Tāpēc pastāv izziņas problēma, izziņa par izziņu.
Dzīve var pastāvēt bez domāšanas, taču
domāšana ir tikai viens no dzīves veidiem. Domāšanas iespējas dažādu mērķu
izvirzīšanā ir neierobežotas. Taču dzīve domāšanu izmanto savā nolūkā un
domāšanai dod dzīvu uzdevumu, pilnīgi neatkarīgu no domāšanas abstraktajiem
mērķiem. Domāšanai problēmas risinājums var būt pareizs vai nepareizs. Dzīvē
tādiem risinājumiem nav nekādas vērtības.
Špenglers vērtē zināšanas par Zemes
rašanos, Zemes virsmu, kā arī zināšanas par dzīvojām būtnēm. Viņa ieskatā šīs
zināšanas joprojām balstās uz angļu domāšanu un angļu priekšstatiem no
Apgaismības laikmeta. Tas attiecās uz Laiela „flegmātisko” ģeoloģisko teoriju
par Zemes slāņu veidošanos un Darvina bioloģisko teoriju par sugu izcelšanos.
Šie angļu priekšstati atzīst vienīgi zinātniski pamatojamus cēloņus. Turklāt
mērķtiecīgus mehānistiskus cēļoņus. Angļu pieejā neietilpst kosmiskā
saistība ar procesiem uz Zemes dzīvajā dabā un nedzīvajā dabā. Netiek
ņemti vērā Saules sistēmas notikumi, zvaigžņu pasaules loma. Tā vietā ir
absurdi apgalvojumi par Zemes procesu dabiskumu un izolētību no kosmosa. Angļu
priekšstati neņem vērā to, ko cilvēks nav spējīgs izprast, sajust, izdomāt.
Kauzalitātei nevar ticēt Zemes un dzīvo būtņu esamības skaidrojumos; jāņem vērā
ir liktenis, tas, ko nevar paredzēt. Tā darīja Gēte.
Špenglers aicina ņemt vērā pēkšņās un
dziļās pārmaiņas, kuras laiku pa laikam ir konstatējamas Zemes vēsturē – dzīvo
būtņu un augu esamībā. Turklāt tās ir kosmiskā rakstura pārmaiņas, kuras nav
pieejamas cilvēka sapratnei. Tā tas ir arī kultūrā. Kultūrā mēdz būt pēkšņas un
dziļas pārmaiņas, kurām nevar būt mērķtiecīgi cēloņi un mērķi. Špenglers
piemērā min gotiku un piramīdu stilu, kas radās negaidīti un pēkšņi. Tādējādi
ir sastopami īpaši laikmeti Saules sistēmas vēsturē. Zemes pārmaiņas, dzīvības
rašanās uz Zemes ir notikusi īpašos laikmetos, kas cilvēkiem ir noslēpums.
Cilvēces
vissenākos laikus Špenglers iedala divos periodos: laiks, sākot no ledus
laikmeta un augsto kultūru sākums Nilas un Eifratas krastos. Pirmajā periodā
bija primitīva kultūra, kura līdz mūsdienām saglabājusies Ziemeļrietumāfrikā
līdzās otrā perioda augstajām kultūrām. Minētajā Āfrikas daļā no augsto kultūru
ietekmes izvairījās nevis atsevišķas ciltis, bet primitīvās dzīves plaša
nošķirta pasaule. Špenglers pievērš uzmanību iedzīvotāju niecīgajam skaitam
pirmajā periodā. Tas atsaucās uz cilšu kultūru mijietekmi, kā arī uz pirmatnējo
cilvēku psihi, negaidīti ieraugot savā ceļā tādus pašus indivīdus kā viņi.
Grūti pateikt, ko juta tolaik cilvēks negaidītā saskarsmē ar citu cilvēku, par
kura esamību agrāk nebija nekādi priekšstati.
Nilas un
Eifratas krastos augstā kultūra radās negaidīti un pēkšņi apm. 3000 gadus pirms
mūsu ēras. Runa ir par ēģiptiešu kultūru un Babilonijas kultūra. Špenglers
domā, ka abu kultūru ģenēze ilga apmēram 1000 gadus, transformējoties
primitīvās kultūras materiālam. Bija sagatavošanās periods augstajām kultūrām.
Lielas pārmaiņas notika cilvēkos.
Špenglers
izsakās par kosmisko ietekmi uz cilvēku likteni. Šī ietekme valda pār cilvēces
likteni, bet šo ietekmi mēs neesam spējīgi ņemt vērā. Augstās kultūras tipa
negaidītā rašanās cilvēces vēsturē ir nejaušība, kuras jēgu nav iespējams
pārbaudīt. Nav zināms, vai kāda negaidīta parādība Zemes vēsturē neizraisīs vēl
kādu kultūras formu. Mēs nevaram zināt, vai nākotnē radīsies jauna kultūra un
kad tas notiks. Visas augstās kultūras nav organiski vienota grupa, un katra no
tām ir radusies tajās vietās un tajā laikā cilvēka ieskatā nejauši. Špenglers
runā par 8 augstām kultūrām uz Zemes. Starp šīm kultūrām pastāv grandioza
mijiedarbība, ko nepieciešams pētīt. Raksturojot līdz šim vēsturnieku paveikto,
Špenglers atsaucās uz Gētes rakstu „Gara laikmeti”. Rakstā ir nosaukti četri
periodi katrā kultūrā: pirmslaika (Vorzeit),
agrā laika (Fruhzeit), vēlā laika (Spatzeit) un civilizācijas laika. Gēte
esot izstrādājis terminoloģiju, kura var joprojām noderēt.
Špenglers
pēc tam, kad raksturojis seno meksikāņu (maiju, acteku u.c.) zemju kultūru, tās
bojāeju un Rietumu kultūras formu ekspansiju Amerikā, kārtējo reizi izsmējis
dalījumu senajos laikos, viduslaikos un jaunajos laikos, uzdot jautājumu „Kas
ir vēsture?”. Atbildē viņš citē un komentē vācu zinātnieku definīcijas.
Špenglers izsaka protestu divām kļūdām vēsturnieku pieejā: pret pieņēmumu par
cilvēces esamības galējo mērķi un pret cilvēces attīstības galējā mērķa
neesamību. Viņš paskaidro, ka dzīvei ir mērķis. Mērķis ir tā uzdevuma
izpildīšana, kas bija dots piedzimstot. Jau piedzimstot, cilvēks pieder vienai
no augstajām kultūrām vai cilvēka tipam vispār. Trešais variants nav iespējams.
Tāpēc viņa liktenis iekļūst „zooloģiskajā” vēsturē vai „vispasaules” vēsturē.
Cilvēka vēsturiskā esamība ir cilvēka piederība kultūrai. Ja kultūra pāriet
civilizācijas līmenī, tad beidzās cilvēka „vēsturiskums”, jo cilvēks pastāv bez
kultūras. Špenglers norāda, ka tā ir viņa unikāla pozīcija, unikāla teorētiskā
koncepcija. Civilizācija dzīvo saskaņā ar zooloģiskajiem principiem arī tajā
gadījumā, ja atbalsojas kultūras ekonomiskās, politiskās, mākslas atskaņas.
Vienalga civilizācijā viss ir maska, ideju simulēšana.
Špenglers
ļoti kritiski vērtē kultūru salīdzināšanas zinātniskos rezultātus. Valda
virspusējība un parādību ārējās līdzības aplūkošana. Salīdzināt spējam tikai
formu, jo nezinām, kas notika autora dvēselē, radot attiecīgo formu. Tāpat
varam salīdzināt izteiksmes formu sistēmas; piem., „ēģiptiešu mākslu” varam
salīdzināt ar citu kultūru mākslu. Salīdzinot formas, mēs varam vienīgi ticēt,
ko autors izjuta, balstoties uz savām izjūtām, uz savu izjūtu pieredzi.
Cilvēkam tiekoties ar citas kultūras formu, šī forma tiek cilvēkā izjusta,
cilvēkā iedzīvināta. Bez šī procesa kultūru mijietekme nav iespējama. Visu
nosaka cilvēka izjūtas, bet nevis formas, ar kurām cilvēks saskaras. Nav formu
mijietekme, bet gan cilvēka izjūtas kā pamats citas kultūras formas pārņemšanā.
Tautas
mentalitātes lomu Špenglers akcentē izvērstajā sarunā par tiesību sistēmas rašanos
un galvenajām atšķirībām arābu, jūdu, antīkajā, kristiešu likumdošanā. Visu
izšķir cilvēku attieksme pret likumdošanu: vai viņi likumdošanu uztver kā Dieva
gribu jeb savu gribu. Rietumu cilvēki tiecas noskaidrot patiesību priekš sevis,
balstoties uz saviem spriedumiem. Arābu cilvēki vispirms tiecas noskaidrot
kopienas viedokli, kas ir analoģisks Dieva viedoklim, jo kopienas gars un Dieva
gars ir viens un tas pats gars.
Rietumu
tiesību vadmotīvs esot cīņa starp „grāmatu un dzīvi”. Grāmata ir pagātnes,
vēstures saglabāšanas fragments. Faustiskais cilvēks mīl balstīties uz pagātni,
kura sniedz jēgu tagadnei un rada pārliecību par nākotni. Antīkais cilvēks
nepazina šādu attieksmi pret pagātni. Tāpēc Rietumu tiesības balstās uz seniem
tekstiem, bet nevis uz dzīves realitāti, neatspoguļojot un neņemot vērā sava
laikmeta sabiedrisko un ekonomisko garu. Antīkās tiesības (Romas) balstījās uz
dzīves nepieciešamību, individuāliem gadījumiem. Rietumu tiesības balstās uz
grāmatām – senākām tiesībām (Romas). Tāpēc Rietumos ir konfliks starp „dzīvi”
(dzīves realitāti) un „zinātni” (grāmatu gudrībām). Rietumu tiesības tādējādi
ir „juridiskās valodas filoloģija” jeb tiesību jēdzienu sholastika. Rietumu
tiesības no antīkajām tiesībām pārņēma tikai jēdzienu ārējo pusi, bet nevis
jēdzienu raksturoto dzīves realitāti. Tāpēc antīko tiesību sistēmu var uzskatīt
par „ķermeņa” tiesību sistēmu, bet Rietumu – par „funkciju”. Ja antīkās
tiesības akcentēja statiku, tad Rietumu tiesības akcentē dinamiku. Antīkās
tiesības nepievērsa nekādu uzmanību garīgumam. Vergs bija lieta, kas radīja
citas lietas. Rietumu tiesībās izgudrotājs, uzņēmējs ir radoša būtne. Noslēdzot
sarunu par tiesību vēsturi, Špenglers formulē konkrētus uzdevumus Rietumu
tiesību sakārtošanai, balstoties uz savu dzīves pieredzi, bet nevis uz seno
romiešu dzīves pieredzi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru