Klasificējot sava darba piederību
vēstures filosofijai un akcentējot sava darba unikālo stāvokli vēstures
filosofijā, Špengleram nākas paskaidrot savu attieksmi gan pret vēsturi un gan
pret filosofiju. To viņš dara grāmatas ievadā.
Tā noslēguma daļā, 15. iedaļā,
viņš cenšas noskaidrot „vispasaules vēstures morfoloģijas” attiecības ar
filosofiju. Grāmatas lasītājs jau zina, ka apzīmējums „vispasaules vēstures
morfoloģija” var attiekties vienīgi uz Špenglera pieeju vēsturei un viņa velmi
aplūkot vēsturi kā morfoloģisko fenomenu.
Nekavējoties tiek norādīts pats
galvenais; proti, katrs īsts skatījums ir īsta filosofija jeb skudru darbs.
Domāts ir filosofa-sistematizētāja smagais darbs, kas var sagādāt vilšanos.
Filosofs domā, ka viņa smagajam darbam vienmēr visos turpmākajos laikmetos būs noteikta
vērtība. Bet tā tas nav. Špenglers apbēdina, jo neesot mūžīgas vērtības. Katra
doma dzīvo vēsturiskajā pasaulē un tāpēc tai ir pārejošs raksturs. Katrai domai
ir tikai dzīves vērtība; tātad vērtība noteiktas dzīves laikā, bet nevis mūžīga
vērtība. Katra filosofija ir tikai sava laikmeta apliecinājums, un nav divu
laikmetu, kuros būtu divas vienādas filosofiskās intences.
Filosofijā būtiski svarīgākais ir
atkarīgs no cilvēka. Jo garīgi dziļāks ir cilvēks, jo īstāka ir viņa
filosofija, kas kļūst līdzīga izcila mākslas darba iekšējai patiesībai. Tātad,
kā redzams, filosofija ir kaut kas līdzīgs mākslinieciskajai darbībai, un
filosofijas spēks tāpat kā mākslas spēks ir atkarīgs no autora personības
dziļuma.
Špenglers saka, ka nav nekas
vieglāk kā tēlot filosofu: „Nav nekas vienkāršāk kā pamatot sistēmu uz domu
neesamības fona”. Taču pat lieliskai domai nav nekādas vērtības, ja to izsaka
stulbenis. Vienīgi dzīves nepieciešamība nosaka domas rangu.
Špenglers kritizē jaunāko laiku
visus filosofus nespējā izstrādāt apņēmīgu pozīciju dzīves īstenības
jautājumos. Neviens no filosofiem neiedrošinājās vērsties pret politiku,
tehnikas attīstību, sakaru līdzekļiem, tautsaimniecību un citiem svarīgiem
īstenības aspektiem. Neviens no viņiem ne ar savu rīcību, ne drosmīgu domu
neiedrošinājās apliecināt savu viedokli dzīves svarīgos jautājumos. Tāpat
neviens no viņiem nekādā veidā neietekmēja matemātiku, fiziku, sabiedriski
politiskās zinātnes, kā tas bija ar Kanta filosofiju. Špenglers nosauc daudzus
piemērus no agrākajiem laikiem. Piemēram, Konfucijs bija ministrs, Pitagors
organizēja politisko kustību, Gēte interesējās par Suecas un Panamas kanālu,
nepieciešamības gadījumā būtu bijis gatavs vadīt valsti.
Sava laika filosofijā Špenglers
saskata dziļu provinciālismu un seklumu. Pie tam runa neesot par filosofijas
saturu. Runa ir par attieksmi pret filosofiju. Visbēdīgākais esot tas, ka sabiedrībā
nav redzams filosofijas iekšējās nepieciešamības simptoms, filosofijas radošums
un simboliskā nozīmība. Tāpēc nākas jautāt, vai vispār tagad ir iespējama īsta
filosofija. Tajā pašā laikā intelektuālā aktivitāte ir citās sfērās. Vienā otrā
izgudrotājā, diplomātā un finansistā izpaužas lielāks filosofs nekā tajos cilvēkos,
kuri nodarbojas, kā raksta Špenglers, ar eksperimentālo psiholoģiju.
Špenglers norāda uz vienu
likumsakarību. Filosofija laiku pa laikam panīkst noteiktos vēsturiskajos
pakāpienos. Romieši impērijas periodā ienīda „aktierus”, „filosofus”. Impērijā nebija
vietas mākslai un filosofijai, kura bija nobružāta, izsīkusi, bāla. Juridiskajam
likumam bija lielāka autoritāte nekā visai tā laika lirikai un metafizikai.
Impērija bija nonākusi noteiktā garīgajā stadijā, kad nav ne īstas mākslas, ne
īstas filosofijas. Sabiedrība neciena mākslu un filosofiju. Tāpēc Špenglers ar
interesi vēlas zināt, vai tāds pagrimums jau ir iestājies jeb vēl nav iestājies
viņa laikmetā.
Likumsakarība ir šāda; laikmets,
kad izteiktas ekstensīvās darbības apstākļos nav nekāds pieprasījums augsti
mākslinieciskai un metafiziskai produkcijai, lakoniski sakot, ireliģiozos
apstākļos, ir pagrimuma laiks. Tālāk Špenglers poētiski paskaidro sekojošo.
Viņš kvēli norāda, ka cilvēki nav vainīgi. Viņi neizvēlējās savu laikmetu.
Cilvēku spēkos nav izmainīt to, ka viņi piedzimuši pilnvērtīgas civilizācijas
pirmo salnu laikmetā, bet nevis spožas saules apspīdētā nobriedušā kultūrā
Fidija vai Mocarta laikā.
Špenglers cilvēkus aicina ņemt
vērā nespēju izvēlēties sev labu laikmetu, labu likteni. Tas ir katram
jāapzinās. Cilvēks var sevi mānīt, ka dzīvo labā laikmetā. Bet cilvēks nevar
neko izmainīt. Viņam ir jādzīvo dotajā laikmetā.
„Sistemātiskā filosofija” esot
noslēgusies XVIII gs. beigās. Tai pabeigtu formu deva Kants. Pēc viņa sekoja
specifiski pilsētnieciska, nevis spekulatīva, bet praktiska, ireliģioza,
sabiedriski ētiska filosofija. Tas notika tāpat kā tas notika pēc Platona un
Aristoteļa filosofijas. „Radošu dzīves spēku” savas domāšanas centrā pirmais
izvirzīja Šopenhauers. Savukārt antīkajā laikmetā „dzīves” filosofijai
pievērsās kiniķi, stoiķi, epikūrieši.
Sava laika filosofijas
perspektīvas Špenglers saskata vienīgi skepticismā, kas var kļūt par agrāk
neredzētu metodi salīdzinošajā vēsturiskajā morfoloģijā. Nav grūti saprast, ka
viņš domā pats sevi un savu darbošanos vēsturiskajā morfoloģijā.
Antīkais skepticisms visu
noliedza. Tagadējam skepticismam tas nav pieņemams. Tagadējā skepticismā
jādominē vēsturiskumam. Vēsturiskums ir prasme uz visu lūkoties nosacīti un
pret visām parādībām izturoties kā pret vēsturiski nosacītām parādībām.
Tagadējais skepticisms rīkojās „fiziognomiski”. Hellēnisma laikmetā skepticisma
filosofija ienāca kā filosofijas noliedzēja, saskatot filosofijas bezmērķību.
Pretstatā tam Špenglers iesaka pret filosofijas vēsturi izturēties kā pret
filosofijas pēdējo nopietno tēmu. Tāda izturēšanās tad arī būs skepse. Grieķis
smaidīja par savas domāšanas pagātni, bet mēs, kā uzsver Špenglers, šo pagātni
uztveram kā organismu.
Kā paskaidro Špenglers, viņa
grāmatā ir uzmetuma mēģinājums šai nākotnes „nefilosofiskajai filosofijai”, kas
var būt pēdējā Rietumeiropā. Skepticisms ir civilizācijas tipiska izpausme. Skepticisms
sagrauj iepriekšējās kultūras pasaules ainu. Ja agrākajā filosofijā ārējā īstenība
bija izziņas produkts un iemesls ētiskiem vērtējumiem, tad skepticismā ārējā
īstenība galvenokārt būs simbols. Vispasaules vēstures morfoloģija noteikti
kļūst vispārēja simbolika. Špenglers atzīst, ka viņa filosofija ir Rietumu
dvēseles apliecinājums civilizācijas stadijas laikā. Šī stadija nosaka viņa
pasaules uzskata saturu, tā praktiskās sekas un nozīmības sfēru.
Špenglers zemsvītras piezīmē ļoti
augstu vērtē Gētes filosofiju, kas joprojām neieņem cienīgu vietu filosofijas
vēsturē. Gēti pat neuzskata par filosofu. Špenglera pārliecībā Gēte
salīdzinājumā ar Kantu ieņem tādu pašu vietu kā Platons salīdzinājumā ar
Aristoteli. Gēte tāpat kā Platons pārstāv attīstības, rašanās filosofiju. Kants
un Aristotelis pārstāv esošā, jau gatavā filosofiju. Te intuīcija ir
pretstatīta analīzei. Špenglers citē Ekermana pierakstītos Gētes vārdus:
„Dievišķais atrodas dzīvajā, bet nevis mirušajā; dievišķais ir tas, kas veidojas
un pārveidojas, bet nevis tas, kas ir izveidojies un sastindzis. Tāpēc prātam
savā tendencē uz dievišķīgo ir darīšana tikai ar to, kas veidojas un ar dzīvo,
bet saprātam – ar to, kas jau ir izveidojies un sastindzis, lai to izmantotu”.
Špenglers citātu radikāli komentē: „Šajos teikumos ir visa mana filosofija”.
Visjaunākajā
laikā (XXI gs. sākumā) bieži nākas lasīt par filosofijas vēstures galu, kas
varot liecināt arī par filosofijas galu. Atziņa par filosofijas
galu/apsīkšanu/izsmeltību ir loģiska Špenglera koncepcijas kontekstā.
Taču, kā uzskata
Karens Svasjans, filosofijas gals nebūt neliecina par filosofēšanas galu. Lieta
ir tā, ka daudziem mūsdienu filosofiem nav „filosofijas izjūtas orgāna”
(K.Svasjans). Tāpat kā var nebūt muzikālā dzirde var nebūt arī „filosofijas izjūtas
orgāns” – filosofiskā dzirde. Kā skaidro Karens Svasjans, kurš ir uzrakstījis
neparasti analītisku grāmatu par Eiropas zinātnes virzību no pirmssākumiem
gandrīz līdz mūsdienām, filosofijas vēsture jau no paša sākuma ir vēlējusies
līdzināties vēsturei. Filosofijas paraugs bija dažādas vēstures – izglītības
vēsture, pilsētu un valstu vēsture, Romas impērijas vēsture, literatūras
vēsture, mākslas vēsture u.tml. Jaunajos laikos vēstures rakstīšana kļuva
savdabīgs fantoms ar saviem iekšējiem spēles noteikumiem, galvenajiem varoņiem
un margināliem atkritējiem, kuri atsacījās ievērot attiecīgās vēstures kanonus.
XVII-XVIII gs. rakstīja arī putnu, augu, karaļu un pasaules vēsturi. Vēstures
autoru entuziasmisms bija neapvaldāms, taču tā tas nevarēja turpināties mūžīgi.
XVIII gs. radās t.s. kritiskā filosofija, kas pārskatīja filosofijas vēstures
entuziastu darbību. Kritiskā filosofija netiecās nodarboties ar faktiem, bet
pievērsās faktu sākotnei, idejiskajiem avotiem un pamatbūtībai, lai atbildētu
uz jautājumu par attiecīgo faktu iespējamību. Kristiskā filosofija pirmām
kārtām interesējās par pašas vēstures būtību. Tātad par jautājumu, kas vispār
ir vēsture. Filosofijas vēsture ir filosofisko skolu, virzienu, atsevišķu
filosofu mantojuma vēsture. Tomēr aktuāls ir jautājums, vai filosofijas vēsture
ir jāizklāsta kā vēsture jeb izklāstam ir jālīdzinās filosofiskam darbam,
proti, jābūt filosofiskam.
Karens Svasjans
uzskata, ka filosofam, rakstot filosofijas vēsturi, ir jāapraksta viss materiāls
„no sevis” – kā savu dzīvi. To parasti negrib pieļaut zinātnes administrācija (universitāšu
t.s. akadēmiskās aprindas) . Tā negrib pieļaut, ka filosofs balstās uz savu garīgo
pieredzi un ar tās starpniecību traktē parādības. Filosofijas vēsturei ir jābūt
problēmu vēsturei un nevis hronoloģiskā secībā, bet gan individuāli unikālā
veidā – kā patstāvīga problēma. Filosofijas vēstures ideāls ir darbs, kurā
atspoguļojas filosofisko problēmu liktenis no pirmssokrātiskā laikmeta līdz
mūsdienām. Filosofiskās pagātnes daudzveidībā ir svarīgi saskatīt individuālo
un par to filosofēt filosofijas vēsturē.
Karens Svasjans
atsaucās uz Rūdolfa Šteinera koncepciju par filosofiju un filosofijas vēsturi.
R.Šteiners uzskatīja, ka filosofija ir milzīgs monologs, kuru realizē
cilvēciskā pašapziņa, lai saprastu pati sevi un reizē arī apkārtējo pasauli.
Savukārt filosofijas vēsturnieks faktiski kļūst nevis par cita filosofa atziņu
pārstāstītāju, bet gan šo atziņu līdzautoru, redaktoru, sludinātāju, grēksūdzes
uzklausītāju. Filosofijas vēsturniekam ir jātiecās nevis „fotogrāfēt”
filosofiskās idejas un tādējādi tās prezentēt gatavā veidā, bet gan
iedziļināties ideju cilvēciskajā izcelsmē, būt garīgi kopā ar šīm idejām, būt
līdzās to virzības kolīzijās.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru