Špenglera filosofiskajā epopejā
demogrāfiskais aspekts neeksistē. Viņš nerunā arī par cilvēces vienotību. Bet
tā tas ir tikai līdz 2. sējuma 5.nodaļas apakšnodaļai „Mašīna”. Tātad līdz
grāmatas pēdējai apakšnodaļai.
Zīmējums liecina, ka planētas iedzīvotāju pieaugums tiek iedalīts divās daļās – 1) attīstīto valstu iedzīvotāju skaita pieaugums (melnā krāsā iezīmēts) un 2) jaunattīstības (развивающиеся) valstu iedzīvotāju skaita pieaugums (baltā krāsā iezīmēts). Starp abām daļām vienmēr ir pastāvējusi atšķirība. Ja līdz XX gs. vidum iedzīvotāju pieaugums gada laikā abās daļās būtiski neatšķīrās un priekšgalā bija „melnās” daļas pieaugums, tad no XX gs. vidus aina kardināli izmainījās. Neparasti lielā apjomā priekšgalā izvirzījās „baltās” daļas pieaugums. Tātad jaunattīstības valstu iedzīvotāju skaita pieaugums gada laikā. Citiem vārdiem sakot, Āfrikas, Tuvo Austrumu, Āzijas un citu „krāsaino” rasu pieaugums, kas ir kolosāli liels, salīdzinot ar „baltās” rases demogrāfisko virzību. Labi ir zināms par dzimstības straujo samazināšanos „baltās” rases tautās. Demogrāfiskās pārejas laikā, piemēram, āfrikāņu sievietēm fertilitātes koeficients ir 5-6, bet latviešu sievietēm 1,2-1,3. Latvijā mirstība ir ievērojami lielāka nekā dzimstība.
Pirmā sējuma
ievadā ir runa par „cilvēces” mērķi. Špenglers kritiski atsaucās uz cilvēku
māniju saskatīt savu izaugsmi un turpmāko attīstību. Cilvēki saprot, ka,
piemēram, tūkstošgadīgs ozols vairs neturpina augt. Cilvēki dabā prot saskatīt
noteiktu robežu. Viņi saprot, ka attiecīgā dabas parādība savā izaugsmē ir
sasniegusi noteiktu robežu. Taču cilvēki šo robežu nespēj saskatīt savā dzīvē.
„Cilvēcei” nav nekāds mērķis, nav nekādas idejas, nekāda plāna tāpat kā tas nav
ozolam un citām dabas parādībām. „Cilvēce” ir zooloģisks jēdziens jeb tukšs
vārds. Zemsvītras piezīmē Špenglers citē Gēti: „Cilvēce? Bet tā ir abstrakcija.
Vienmēr dzīvoja tikai cilvēki, un dzīvos tikai cilvēki”.
Ja atmetam tukšo „cilvēces” vārdu,
tad atklājās reālo formu bagātība. Neiepriecinošās vispasaules vēstures
lineārās ainas vietā atklājās, kā tēlaini saka Špenglers, daudzu spēcīgu
kultūru izrāde un katrai no tām ir sava forma, sava ideja, savas kaislības,
sava dzīve, izjūtas, griba un sava nāve. Redzamas ir uzplaukstošas kultūras un
novecojošas kultūras, tautas, valodas, patiesības, dievi, ainavas. Tas ir
redzams tāpat kā ir redzami veci ozoli un jauni ozoli, bet nav redzama nekāda
novecojoša „cilvēce”. Katrai kultūrai ir savas pašizteiksmes iespējas, kuras
piedzimst, uzplaukst, novīst un nekad neatkārtojās. Tādējādi Špenglers netieši
atgādina par savu pieeju uz kultūras mūžu lūkoties tāpat kā uz cilvēka mūžu ar
tā galvenajiem dzīves etapiem.
Špenglera ieskatā katrai kultūrai
ir sava likteņa ideja. Tas ir tāpēc, ka no vienas puses kultūra ir
pirmsfenomens, bet liktenis ir esamības organiska loģika. Tāpēc katrai kultūrai
ir savs liktenis. Katra kultūra ir vienas vienīgas savdabīgas dvēseles esamība
un geštalts. Katrai kultūrai piemīt individuāls skatījums uz pasauli un
individuāls pasaules izziņas veids, redzot un izzinot pasauli. Katrai kultūrai
tāpat kā katram cilvēkam ir savs vēstures tips, kura ainā un stilā viņš apcer,
jūt un pārdzīvo vispārējo un personisko, iekšējo un ārējo, vispasaules
vēsturisko tapšanu un savu biogrāfisko tapšanu. Rietumu cilvēka autobigrāfiskā
noslieksme, kas parādās jau gotikas laikmetā kā slepenas grēksūdzes simbols,
bija pilnīgi sveša antīkā laikmeta cilvēkam. Antīkajā dvēselē nebija vēstures
visaktuālākais orgāns – atmiņa, kas vienmēr saglabā personisko ainu, pēc tam
nacionālo un vispasaules vēsturisko pagātni un savas, bet ne tikai savas,
iekšējās dzīves gaitu.
Apakšnodaļā „Mašīna” Špenglers
raksturo (mēs teiktu) zinātniski tehniskā progresa būtību un galvenos
sasniegumus līdz savam laikam – XX gs. sākumam. Un, lūk, „mašīnu” izgudrošanā
viņš atsaucas uz demogrāfiju – iedzīvotāju skaitu un tā saistību ar zinātniski
tehniskajiem risinājumiem. „Mašīnu” klātbūtne veicina kultūru sakarus, planētas
kultūru vienotību.
„Mašīnas” cilvēkiem tāpat kā
pārējām dzīvajām būtnēm ir vajadzīgas, lai sevi uzturētu un aizsargātu. Tātad „mašīnas”
ir cilvēka eksistenciālā nepieciešamība. Vēloties noskaidrot „mašīnu”
vēsturisko izcelmi, Špenglers izsakās par pirmatnējo cilvēku tieksmi savu dzīvi
un savas dzīves vidi (dabu) analizēt teorētiski un praktiski, izdomas ceļā
piemērojot ārējās dzīves atribūtus (dabu) savām vajadzībām. Cilvēks savā dzīvē
domāšanu izmanto kā burvju atslēgu, pret izdomāto daudzās civilizācijās
izturoties kā pret zināmu burvestību. Tāpēc „mašīna” ir Velna radījums. „Mašīnu”
izdomāšana ir noslēgusies ar to, ka „mašīnas” ir kļuvušas cilvēka tirāns. Tā
tas ir noticis, kā raksta Špenglers, „pašlaik Rietumu kultūrā”.
„Mašīnu” izdomāšana vairs nekalpo
tikai vienai kultūrai. Špenglers raksta par uguns iegūšanu, metālu apstrādi,
ieroču, darba rīku, sirpja, kuģa, ēku celtniecības, lopkopības (mēs teiktu)
inovāciju kalpošanu dažādām kultūrām. Tātad runa ir par kultūru sakariem un
kultūru attīstības elementiem, kuri neattiecas tikai uz vienu kultūru. Kultūru
izolētība nepastāv. „Mašīnu” izdomāšana ir kļuvusi transkulturāla izpausme,
faktors kultūru sakariem. Vēl Špenglers piemin tirdzniecības izvēršanos starpkontinentālā
līmenī. Arī tas atsaucās uz kultūru vienotību. Tirdzniecība kļūst kultūru
ekonomikas sastāvdaļa.
Špenglera grāmatā zinātniski
tehniskā progresa autori ir faustiskie cilvēki, kuru tieksme izgudrot un atklāt
ir unikāla. „Mūsu visai kultūrai ir pirmatklājēja dvēsele”. Tie ir Špenglera
vārdi. Viņš raksta, ka tvaika mašīnas izgudrošana un pielietošana veicināja
tādu iedzīvotāju skaita pieaugumu, par kādu nevarēja iedomāties neviena cita
kultūra.
Tātad Špenglera ieskatā zinātniski
tehniskais progress veicina dzimstības pieaugumu. „Mašīnas” ir demogrāfisks
cēlonis. Tehniskās iespējas stimulē dzimstību. „Mašīnas” produkts ir
iedzīvotāju skaita pieaugums. Špenglers noteikti zināja par dzimstības bumu
Eiropā XIX gadsimtā. Viņš to izskaidro ar „mašīnu” izgudrošanu, radot iespēju
palielināt dzimstību.
Nav daudz
demogrāfiskā faktora adeptu. Nav daudz filosofu un zinātnieku (vēsturnieku,
antropologu, kulturologu, sociologu u.c.), kuri demogrāfisko stāvokli uzskatītu
par galveno faktoru cilvēces virzībā. Līdz šim zinātnē nav pieņemts pret
demogrāfiju izturēties kā pret galveno apstākli, kas cēloniski iedarbojās uz
cilvēces likteni un cilvēces kultūras procesiem, tos izraisot (kā cēlonis),
nosakot (determinējot), veicinot vai pastiprinot, kā arī novājinot vai
degradējot. Tas, ka demogrāfiskais stāvoklis (cilvēku dzimstība un mirstība,
cilvēku kopskaits) ir galvenais stāvoklis, no kura ir atkarīga cilvēces gaita
(civilizācija/kultūra), vēl nebūt nav zinātniskā norma. Joprojām cilvēces
darbības, uzvedības un komunikācijas analītikā gandrīz nemaz netiek runāts par
demogrāfiskajiem apstākļiem kā attiecīgo procesu izšķirošo faktoru.
Tas šķiet dīvaini. Cilvēki taču
vienmēr varēja ievērot, ka viens ir dzīve nelielā ģimenē, bet pavisam kaut kas
cits ir dzīve lielā ģimenē. Tas attiecās arī uz citiem sociālajiem kolektīviem
– ģintīm, ciltīm, tautām. Labi ir zināms, ka mazas tautas liktenis radikāli
atšķiras no lielas tautas likteņa. Kopumā to pašu var teikt par cilvēci. 7-8
miljardus lielas cilvēces liktenis ir savādāks nekā 1-2 miljardus lielas
cilvēces liktenis. Jēdzieni „masu sabiedrība”, „masu kultūra”, „masu cilvēks”
radās tikai pēc tam, kad no XIX gadsimta uz planētas patiešām dzīvoja
iedzīvotāju milzīgas masas. Hosē Ortega-Gasets par „masu sacelšanos” sāka
sociāli filosofēt acīmredzot t.s. demogrāfisko emociju rezultātā. Viņš
emocionāli raksta par jauno atklājumu – cilvēku masveidību uz ielas, baznīcās,
kafejnīcās, vilcienos. Cilvēku masveidība atstāja dziļu emocionālo iespaidu.
Cilvēku masveidība bija pilnīgi jauna un negaidīta izjūta.
Sergeju Kapicu var uzskatīt par demogrāfiskā faktora adeptu. Vēloties
sastapt domubiedrus, viņš iepazītajā literatūrā ir noskaidrojis tikai dažus
vēsturniekus, kuri ir izteikušies par demogrāfijas kardinālo lomu. Savukārt
mūsdienu globālo sociālo procesu tāda ģeniāla analītiķa darbībā kā Sergejs
Kurginjans arī nekas nav sastopams par demogrāfisko faktoru. Joprojām valda klusums
sociālajā filosofijā, politiskajā filosofijā, starptautisko attiecību
filosofijā. Teiksim, Eiropas liktenis (migrācija, eiropiešu novecošana un
izmiršana) arī nav pamudinājis pievērsties demogrāfiskajam faktoram kā
galvenajam faktoram. Slavenā koncepcija par civilizāciju sadursmi arī iztika
bez demogrāfiskās analīzes; respektīvi, demogrāfiskās pārejas (1960.-2050.g.)
interpretācijas.
Mūsdienu demogrāfiskās pārejas
izpratnē aktuāli ir daudzi jautājumi. Bez atbildes uz daudziem jautājumiem nav
iespējams iegūt skaidrību par neparastajiem demogrāfiskajiem notikumiem uz
Zemes.
Atbildes uz demogrāfiskajiem jautājumiem
vēlējās noskaidrot Sergejs Kapica. To viņš saka par savas koncepcijas jēgu.
Sergejs Kapica vēlējās izprast, kas notiek ar cilvēci un kas notiek mūsdienās.
Tāpat viņš vēlējās apjaust cilvēces turpmāko likteni.
Sergejs Kapica par vissvarīgāko
uzskata demogrāfisko imperatīvu. Tātad runa ir par demogrāfiju kā neatlaidīgu
prasību, nepieciešamību. Pret demogrāfisko imperatīvu nākas izturēties I.Kanta
garā, kad imperatīvs ir vispārējs obligāts likums neatkarīgi no apstākļiem
ikvienā gadījumā.
Demogrāfiskajam imperatīvam ir
galvenā loma planetāri globālajās norisēs. Cilvēces esamība ir atkarīga no
cilvēces iekšējās dabas, bet nevis no resursiem – enerģētiskajiem,
ekoloģiskajiem, izejvielu un citiem. Nevis resursi limitē cilvēces attīstību,
bet gan cilvēces iekšējā daba. Tāds ir Sergeja Kapicas viedoklis.
Sergejs Kapica ir atbildējis uz
tādu ļoti svarīgu jautājumu kā demogrāfiskās pārejas cēlonis. Viņš savos darbos
runā par demogrāfisko pārmaiņu iemeslu. Viņa ieskatā galvenais cēlonis ir jau
minētā cilvēces iekšējā daba – cilvēka apziņa, cilvēka prāta evolūcija. Viņš
raksta par to, ka cilvēks kādreiz iemācījās runāt, dzīvo imformācijas pasaulē,
prot pārraidīt informāciju no vienas paaudzes uz otru paaudzi. Turpretī pašlaik
totālā informācijas sabiedrībā cilvēka prāta attīstība ir nonākusi līdz kaut
kādai robežai. Cilvēka prāta turpmākajai pastāvēšanai ir nepieciešamas jaunas
programmas tāpat kā jaunas programmas tiek gatavotas datoram.
Sergejs Kapica norāda, ka cilvēka apziņas
attīstība sākās ar gēna HAR1F mutāciju pirms 7-5 miljoniem gadu. Minētais gēns
lika pamatus cilvēka apziņas evolūcijai. Sergeja Kapicas pārliecībā cilvēku
skaita pieaugums ir vienots ar apziņas attīstības potenciālu, bet nevis ar
dažādu eksistencei nepieciešamo resursu potenciālu, kā domāja Maltuss. Cilvēces
pieauguma ātrumu nosaka cilvēces iekšējās dinamikas raksturs.
Sergeja Kapicas koncepcijā būtisks
moments ir attieksme pret cilvēces vienotību. Viņa koncepcijā cilvēce ir
vienots objekts. Cilvēce pastāv kā globāla struktūra. Tā ir pašorganizācijas
struktūra.
Starp cilvēkiem eksistē
mijiedarbība. Par to liecina cilvēces planetārā pieauguma modelēšana,
izmantojot matemātiskos modeļus. Sergejs Kapica uzsver, ka Zemes iedzīvotāju
skaita pieauguma ātrums ir „proporcionāls iedzīvotāju skaitam kvadrātā”. Jo
tālāk senatnē, jo lielāku laiku prasa izmaiņas; jo tuvāk mūsdienām, jo izmaiņas
risinās ātrāk. Ja agrāk izmaiņas aizņēma gadu tūkstošus un daudzus gadsimtus,
tad tagad viss izmainās 90 gadu laikā. Demogrāfiskās pārejas laikā
(1960.-2050.g.) izmainās cilvēces visi segmenti – ģimene, valsts, garīgā
kultūra, cilvēku sociālās organizācijas formas.
Cilvēces demogrāfiskā aina
stabilizēsies pēc 2050.gada. Uz planētas cilvēku skaits stabili saglabāsies
10-11 miljardu apjomā. Savukārt demogrāfiskās pārejas kulminācija tika
sasniegta ap 2000.gadu. Tolaik gadā uz planētas piedzima 87 miljoni jeb
240 000 diennaktī.
Dotais zīmējums ir ļoti svarīgs.
Sergejs Kapica tajā ir atspoguļojis demogrāfisko virzību no XVIII gs.vidum līdz
XXII gs. Redzams iedzīvotāju skaita pakāpenisks pieaugums gada laikā līdz XX
gs.vidum, kad sākās demogrāfiskā pāreja jeb demogrāfiskais sprādziens,
demogrāfiskā revolūcija. Ja līdz XX gs.vidum gada laikā iedzīvotāju skaits
pārāk krasi nepieauga, tad no 1960.gada līdz 2000.gadam tas pieauga neredzēti
krasi. Kā vērtē S.Kapica, tik krass kāpums bija pirmo reizi cilvēces
pastāvēšanas laikā. Pēc 2000.gada iedzīvotāju skaita kāpums gada laikā
pakāpeniski samazinās.
Zīmējums liecina, ka planētas iedzīvotāju pieaugums tiek iedalīts divās daļās – 1) attīstīto valstu iedzīvotāju skaita pieaugums (melnā krāsā iezīmēts) un 2) jaunattīstības (развивающиеся) valstu iedzīvotāju skaita pieaugums (baltā krāsā iezīmēts). Starp abām daļām vienmēr ir pastāvējusi atšķirība. Ja līdz XX gs. vidum iedzīvotāju pieaugums gada laikā abās daļās būtiski neatšķīrās un priekšgalā bija „melnās” daļas pieaugums, tad no XX gs. vidus aina kardināli izmainījās. Neparasti lielā apjomā priekšgalā izvirzījās „baltās” daļas pieaugums. Tātad jaunattīstības valstu iedzīvotāju skaita pieaugums gada laikā. Citiem vārdiem sakot, Āfrikas, Tuvo Austrumu, Āzijas un citu „krāsaino” rasu pieaugums, kas ir kolosāli liels, salīdzinot ar „baltās” rases demogrāfisko virzību. Labi ir zināms par dzimstības straujo samazināšanos „baltās” rases tautās. Demogrāfiskās pārejas laikā, piemēram, āfrikāņu sievietēm fertilitātes koeficients ir 5-6, bet latviešu sievietēm 1,2-1,3. Latvijā mirstība ir ievērojami lielāka nekā dzimstība.
Dotais zīmējums ir ļoti svarīgs.
Taču tas izraisa daudzus jautājumus, uz kuriem skaidras un noteiktas atbildes
nav Sergeja Kapicas tekstos.
Vai tomēr reāli var runāt par
cilvēces vienotību, ja pastāv divas demogrāfiskās daļas? Kas liecina par to, ka
šo daļu identitāti nosaka saimnieciskā attīstība? Kā saimnieciskā attīstība
atsaucās uz demogrāfisko ainu? Kas no attīstības viedokļa pamudināja dalīt
cilvēci divās daļās jau XVIII gs.? Kas vispār ir attīstīta valsts un
jaunattīstības valsts, teiksim, no kultūru relatīvisma koncepcijas viedokļa?
Kāpēc cilvēces dalījums nenotiek no rases viedokļa? Vai cilvēka apziņas/prāta
līmenis vienādi atsaucās uz visu rasu demogrāfisko virzību?
Zinātne ir pārliecināta par
intelektuālās attīstības atšķirībām, vērtējot dažādas rases. Demogrāfiskajā
pārejā uzmanības centrā ir „krāsainās” rases. Tātad ar tām XX gs. vidū notika
kaut kas neparasts. Proti, saskaņā ar S.Kapicas skaidrojumu kaut kas neparasts
notika šo rasu apziņā. Nevienam nav noslēpums šo rasu pārstāvju apziņas
iezīmes, izglītotības līmenis, ko nevar pozitīvi vērtēt saskaņā ar „balto”
cilvēku kritērijiem.
Ļoti iespējams, Sergejs Kapica
daudz ko nepateica politkorektu apsvērumu dēļ. Īpaši attiecībā uz rasu
specifiku. Nav pieņemts atklāti izsacīties par rasu atšķirībām. Ļoti iespējams,
demogrāfisko procesu pamatā tika izvirzīta samērā abstraktā atsauksme uz
cilvēka apziņu tāpēc, ka autoram nav pieņemams kaut kāds mistiski
transcendentāls izskaidrojums cilvēces demogrāfiskajai virzībai, kā arī kosmisko
parādību determinisms Čiževska garā.
Demogrāfiskās pārejas cēloņa un
īpatnību skaidrojumā grūti ir neatcerēties kultūras attīstības vēsturiskās
likumsakarības, kuras ir vairākus tūkstošus gadus ilgas pieredzes apkopojums
planetārā mērogā.
Piemēram, šādu likumsakarību.
Tautu pastāvēšana jeb sociāli kulturoloģiskais stāvoklis nav vēsturiski
nemainīgs fenomens. Tautu pastāvēšanas sociālais un kultūras stāvoklis mainās,
jo vēsturiski mainās kultūras organizatoriski regulējošās kārtības nosacījumi.
To diktē, piemēram, cilvēku skaita nemitīgais pieaugums. Tā rezultātā
nosacījumi kļūst komplicētāki. Mainās arī kultūras ārējās manifestācijas
formas, - tās kļūst sarežģītākas. Šodien šīs formas funkcionē planetārā mērogā.
Katra tauta attīstītās savā tempā
atkarībā no cilvēku skaita, ģeogrāfiskajiem apstākļiem, kultūras telpas
izolētības, dabas apstākļiem, dzīvei nepieciešamo resursu bagātības utt.
Vēsturiskās attīstības gaitā
pieaug cilvēku darbības specializācija, kas savukārt veicina kultūras izmaiņu
tempu, - tas kļūst arvien straujāks. Jo tuvāk mūsdienām, jo straujāks. Pašlaik,
XXI gadsimta sākumā, kultūras izmaiņu temps daudziem šķiet nenormāli straujš.
Kultūras izmaiņu temps atsaucās uz
etniski sociālajām attiecībām visdažādākajos aspektos: asinsradnieciskajām
attiecībām, reliģiski politiskajām, nacionāli politiskajām, tagad – globāli
multikulturālajām attiecībām.
Tajā pašā laikā kultūras izmaiņu
temps ir atkarīgs no lokālās kultūras savdabības, kas būtiski ietekmē kultūras
dinamiku. Lēni mainīgai kultūrai ir savas īpatnības visās jomās.
Kultūras dinamika likvidē
stagnāciju jeb lokālo specifiku, jo komunikatīvā izolācija rada stagnāciju.
Izolāciju veicina vairāki faktori: ģeogrāfiskie, valodas, reliģiskie, tautas
mentalitātes.
Svarīga ir arī šāda likumsakarība.
Kultūras vēsturiskā attīstība atsaucās uz antropoloģisko sfēru; proti, jo
augstāka kultūras attīstība, jo cilvēks iegūst lielāku sociālo brīvību un zūd
cilvēka kontrole, kuru var veigt kultūras dažādi institūti. Tādējādi kultūras
attīstības dinamika un kvalitāte organiski atsaucās uz indivīda brīvību. Citiem
vārdiem sakot, kultūras attīstības līmenis nosaka indivīda sociālās brīvības
parametrus. Piemēram, kultūras attīstības līmenis var veicināt
multikulturālisma koncepta rašanos kā jaunu sociālās brīvības parametru
kultūrā.
Indivīda sociālo brīvību ietekmē
ne tikai kultūras attīstības līmenis. Ietekmē arī kultūras sociālā struktūra;
jo komplicētāka ir kultūras sociālā struktūra, jo lielāka ir indivīda sociālā
brīvība. Komplicētajā sociālajā struktūrā atslābst indivīda sociālās kontroles
mehānismi. Tā, piemēram, preambulas kņada Latvijas politiskajā dzīvē 2013.gada
rudenī ir saistīta ar velmi radīt jaunus un stingrākus sociālās kontroles
mehānismus. Tas liecina par kultūras zemo līmeni, degradāciju. Par indivīda
sociālās kontroles mehānismu jākļūst katra indivīda attieksmei pret lokālo paranoju
– „okupāciju”. Saskaņā ar šo destruktīvo mehānismu (kritēriju) katra indivīda
sociālo vērtību izšķir viņa atbilde uz jautājumu, vai viņš atzīst „okupāciju”
jeb viņš neatzīst „okupāciju”.
Mūsdienu postindustriālajā
sabiedrībā kultūras attīstības vektors nodrošina vēl lielāku indivīda sociālo
brīvību nekā agrāk, praktiski garantējot sociālās uzvedības maksimālu brīvību.
Cilvēka sociālo uzvedību regulē
dzīvniecisko instinktu sistēma, ko cilvēks iegūst ģenētiski un kas nosaka
tipiskas reakcijas saskarsmē ar tipiskām dzīves situācijām. Antropoģenēzes
laikā dzīvnieciskie instinkti tika papildināti, nomainīti ar etniskajām paražām
kā sociālās uzvedības programmām. Etniskā paraža tāpat kā dzīvnieciskais
instinkts ir tipiska reakcija saskarsmē ar tipisku dzīves situāciju. Taču
etniskās paražas informatīvais pamats acīmredzot ir apziņas arhetipi un
mentalitāte, kas netiek mantota ģenētiski, bet translējās atdarināšanas formā,
bērniem atdarinot vecākus. Protams, jautājums par ģenētiski mantoto vai
nemantoto materiālu ir komplicēts, un šajā ziņā var būt dažādi viedokļi,
balstoties uz pētījumu rezultātiem. Etniskās paražas (ģenētiski nemantotā
materiāla) nostiprināšanā liela loma ir audzināšanai un izglītībai.
Industrializācijas, urbanizācijas
vēsturiskajā laikmetā indivīda sociālā uzvedība lielā mērā vairs nav tipiska
reakcija saskarsmē ar tipisku dzīves situāciju. Nepieciešama sociālās uzvedības
cita modalitāte, kura balstās uz indivīda spēju operatīvi improvizēt netipiskās
dzīves situācijās.
Etniskās paražas sociālās
uzvedības programmas vietā formējās racionālās uzvedības programma. Tajā nav
imperatīvas nostādnes. Visu nosaka pats indivīds – viņa prāts. Un, lūk,
tiesības racionāli rīkoties, atbilstoši savam prātam, ir indivīda brīvība.
Savukārt sabiedrības uzticība indivīda prātam veicina sociālās kontroles
atslābumu, atsakoties detalizēti uzraudzīt indivīda sociālo uzvedību un
neiejaucoties viņa dzīvē, viņa realizētajā sava ārējā tēla propagandā un citās
darbībās, kas nav bīstamas pārējiem sabiedrības pārstāvjiem.
Mūsdienās uzplaukst iracionālisms
un nākas konstatēt prāta destrukciju. Tātad – prāta sabrukumu. Sabiedrība vairs
nevar ideāli paļauties uz indivīda prāta racionālismu. Indivīds var rīkoties
neprātīgi – iracionāli.
Tāds stāvoklis diktē
nepieciešamību pārskatīt sociālās uzvedības kontroles mehānismus, tos speciāli
aktualizējot un izdomājot jaunus mehānismus. Latvijas izdomātais „okupācijas”
kritērijs var būt saistīts ar iracionālisma uzplūdiem vietējā sabiedrībā, jo
nākas pastiprināt indivīda sociālo kontroli prāta sabrukuma periodā.
Tomēr realitāte ir cita. Minētais
kritērijs liecina par prāta sabrukumu politiskajā dzīvē, jo „okupācija” ir
ideoloģiskais mīts un faktiski iracionāla konstrukcija pati par sevi. Šī
kritērija izvēle neliecina par racionāli konstruktīvu mēģinājumu nostiprināt
indivīda sociālās uzvedības kontroli iracionālisma uzplūdu periodā.
Tātad attīstības likumsakarība ir šāda.
Cilvēces vēsturē sociālās uzvedības programmas ir mainījušās. To evolūcija
virzās no dzīvniecisko instinktu dominēšanas populācijā uz etnisko paražu
dominēšanu un tālāk uz brīvu racionālo sociālo uzvedību pilsoniskajā sabiedrībā
industriālisma un postindustriālisma laikmetā.
Postcilvēku bioloģiskās evolūcijas
laikmetā noteikti iederas viena likumsakarība: jo lielāks iedzīvotāju skaits,
jo zemāka tā cilvēciskā kvalitāte, proti, cilvēciskās kvalitātes vidējais līmenis.
Tagad mums ir 7 un vairāk miljardi. Taču Platons un Aristotelis savas sociāli
politiskās konstrukcijas plānoja tikai dažiem tūkstošiem iedzīvotāju, pie tam
vēl automātiski cilvēkus nodalot divās daļās – brīvajos cilvēkos un vergos.
Vergi tika pilnā mērā ignorēti jebkurā diskursā kā totāli nevērtīgs cilvēciskais
materiāls. Platons uzskatīja, ka ideālā valstī nedrīkst būt vairāk kā 5040
brīvo pilsoņu. Vīriešiem bērni drīkst būt tikai 30-55 gadu vecumā. Aristotelis
rakstīja par sociālās harmonijas saistību ar valsts iedzīvotāju skaitu: valstī
sociālā harmonija nav iespējama, ja pārāk liels iedzīvotāju skaits. Pārāk liels
iedzīvotāju skaits izraisa noziedzību un nabadzību. Viņš atzina nepieciešamību
likvidēt slimos bērnus vai „liekos” jaunpiedzimušos. Skaidrs, ka miljardos skaitāmais
iedzīvotāju skaits ļoti būtiski atsaucās gan uz cilvēcisko kvalitāti, gan
sociālās organizācijas formām. Rezultāts ir pašlaik zināms – postcilvēki un
postkultūra. Es varu pieļaut, ka 10-11 miljardu sasniegšanas laikā vajadzēs citus
jēdzienus – pospostcilvēki un postpostkultūra.
Šodien „balto” cilvēku dzīvei ir
regresīva trajektorija. Galvenokārt regresīva cilvēciskās kvalitātes jomā,
apliecinot prāta un morāles destrukciju. Par to rakstīja Sergejs Kapica.
Vienīgi viņš nerakstīja par iemeslu. Bet iemesls ir demogrāfiskā pāreja, kuras
laikā „baltie” izmirst un acīmredzot mūsu gadsimta vidū būs tikai viena desmitā
daļa no planētas iedzīvotājiem. „Baltie”, jūtot savu bēdīgo galu, vairs ne par
ko nedomā, dzīvo tikai tagadnei un sava ķermeņa lutināšanai.
Citu rasu dzimstības krasais
pieaugums manāmi atsaucās uz migrāciju. Īpaši smagi migrācijas slogu izjūt
eiropieši, jo uz Eiropu migrē citu rasu ļoti zems cilvēciskais kontingents.
Latvijas sabiedrības šodienas
dzīves regresīvo trajektoriju nosaka vairāki faktori.
Pirmkārt, padomju laika elites
ignorēšana un nostumšana perifērijā, un jaunas „elites” formēšana praktiski no
tautas padibenēm – alkātīgiem, neinteliģentiem, pusizglītotiem morāli
bezprincipiāliem tipiem. Tā rezultātā tika izveidota krimināla valstiskā
sistēma, tika veiksmīgi realizēta visu sociālo slāņu iesaistīšana korupcijā,
zagšanā un dažādās blēdībās. Turklāt valdošā kriminālā kliķe nav spējīga
konstruktīvi organizēt un vadīt valsts dzīvi.
Otrkārt, jaunās un savā attīstībā
nenobriedušās latviešu tautas cilvēciskā kvalitāte (mentalitāte) ir ļoti
piemērota postindustriālisma un postmodernisma laikmeta galvenajām tendencēm –
patērēšanas un dzīves baudīšanas kultam. Tie tautas pārstāvji, kuru dzīvē
prioritāte ir garīgajām vērtībām, ir reāli neliela margināla grupa, kura var
savu pozīciju demonstrēt Internetā, bet kuras viedoklis nav vajadzīgs tautas
lielākajai daļai. Praktiski vismazāk tas ir vajadzīgs vidējai un jaunākajai
paaudzei. Svarīga loma ir tautas antiintelektuālisma noslieksmēm, jebkuru
intelektuālo procesu noraidot vai pārvēršot pseidointelektuālā murgošanā.
Zīmējums ir publicēts "Facebook" manā kontā 2016.10.11. Atvainojos par sagādāto neērtību!
AtbildētDzēst