Špenglera tagadne ir Špenglera
atziņu aktualitāte mūsdienās – XXI gadsimta sākumā. Tāds tematiskais
uzstādījums ir pamatots. Viņš rakstīja, ka Eiropā gara izsmeltība iestāsies pēc
2000. gada. Tātad – mūsdienās. Arī 2018.gadā, kad tiek papildināta šī 2016.gadā
sacerētā eseja. Eiropas gara izsmeltība sākās XIX gs. sākumā un turpinās līdz
mūsdienām – XX-XXI gs. mijai.
Ko nozīmē Eiropas gara izsmeltība?
Saskaņā ar Špenglera
pamatkoncepciju par kultūras pārvēršanos civilizācijā tas nozīmē civilizācijas
līmeņa sasniegšanu XXI gadsimtā. Špengleram civilizācija ir bez gara.
Civilizācijā ir izzudis kultūras garīgums. Civilizācijā valda ateisms,
materiālisms, scientisms, tehnicisms, urbanizācija. Tautas vietā ir masa. Mēs
papildinātu – civilizācijā valda neoliberālisms un postmodernisms, perversijas
un homoseksuālisms, virtuālā realitāte un zombēšanas tehnoloģijas.
Špenglera konstrukcijā kultūra ir
garīguma dzīvs organisms, bet civilizācija ir šī dzīvā organisma mūmija. Kultūras
cilvēks dzīvo garīgo dzīvi, pārtiek no garīgās dzīves; civilizācijas cilvēks
sev prieku atrod ārējā dzīvē. Kultūra ir pati par sevi saprotama lieta.
Kultūras vide cilvēkam ir dabiska vide, cilvēks šo vidi uztver kā dabisku
fenomenu; kultūras cilvēki dzīvo neapzinīgi; civilizācijas cilvēki dzīvo
apzinīgi ar savu materiālistisko pragmatiskumu un racionalitāti.
Špenglers piemērā par kultūras
pāreju civilizācijā min antīkās kultūras vēlīno posmu, kad ilgi agonēja
apolloniskā dvēsele. Antīkās urbanizētās un intelektualizētās dzīves norietu
iezīmēja visu vērtību pārvērtēšana. Mūsdienās notiek tas pats ar Rietumu
kultūru, – visu vērtību pārvērtēšana un dzīves ideālu pārvērtēšana ir šodienas
Rietumu kultūras pamattendence. Romas klubs 2018.gada ziņojumā paredz pilnīgi
jaunas kultūras rašanos. Par to liecina Rietumu kultūras radikālā
transformācija.
Špenglera ieskatā Rietumu kultūrā
Russo bija pirmais dedzīgais kultūras visu formu noliedzējs un vērtību
pārvērtētājs ar lozungu „atgriezties pie dabas”. Tādējādi nostiprinājās
praktiskā racionālisma prioritāte, kad bezgarīgais prāts vēlas atbrīvoties no
kultūras formu varas, ietekmes, simbolikas. Špenglers citē Nīči: „Kultūra tiek
iznīcināta dialektiski, kas nozīmē „nihilisma augšupeju””.
Par Rietumu kultūras kapitulāciju
liecina Špenglera grāmatas liktenis. Ja XX gs. sākumā Špenglera grāmata bija
neparastākā un skaļākā sensācija, tad XX gs. turpmākajos gados grāmata strauji
norietēja reizē ar Rietumu kultūras norietu – Rietumu intelektuālo un fizisko
norietēšanu. Interese par Špenglera grāmatu ir sporādiska un efemēra. Tātad
nejauša, īslaicīga un ātri pārejoša. „Twitter”
140 zīmju laikmetā vispār nav iespējams sagaidīt tādu lasītprasmi, kāda bija
Eiropā 1918.gadā un vēlāk. Masveidīgais lasītprasmes un lasītgribas kritums
Rietumu inteliģencē arī pieder civilizācijas izpausmēm.
Pirmkārt, grāmatas nosaukuma
tulkojums ir divdomīgs. „Untergang des
Abendlandes” ir jātulko nevis „Eiropas noriets” („Закат Европы”), bet gan „Vakara zemju noriets”. Tas netiek darīts. Nav īsti skaidrs,
kas ir vakara zemes. Ne visi sapratīs, ka runa ir par Rietumeiropu. Špenglers
tekstā nelieto vārdu „Rietumeiropa”. Viņš lieto vārdus „Rietumi”, „Eiropa”.
Angļu valodā grāmatas nosaukums ir „The
Decline of the West”.
Otrkārt, grāmatas popularitāte.
Špenglera grāmata pati par sevi ir savdabīga liecība mūsdienu pagrimumam. Tagad
tāda satura un apjoma grāmata nevarētu īsā laikā piedzīvot 32 papildizdevumus. Mūsdienās
to vispār neviens nepirktu un nelasītu. Šodien ticēt tādai iespējai ir
pašnāvniecisks optimisms. Civilizācijas izdevniecību, postmodernisma izdevniecību
plānos neietilpst intelektuālā literatūra. Tagadnes Rietumu sociuma
fizioloģiskās un garīgās pastāvēšanas instinktos neietilpt gudru grāmatu
vajadzība. Vispār neeksistē fizioloģiskās un garīgās glābšanas instikti
„baltās” rases izmiršanas laikmetā.
Špengleram piemīt specifisks
antropomorfisms – mentālais antropomorfisms. Cilvēku, tautu, kultūru,
civilizāciju viņš vienmēr salīdzina ar dabas parādībām. Viņa risinājumos liela
loma ir garīgumam, sirdsapziņai, antipragmatismam, metafizikai, morālei,
konformisma neatzīšanai, mūsdienu terminoloģijā - starpdisciplinārajai pieejai,
nihilismam, ideoloģijai, kosmiskajai enerģijai. Ļoti lielu ietekmi ir atstājis
Gēte, Nīče. Špenglers pārņēma Nīčes galvenās tēmas: eiropeisko dekadenci,
valdīšanas gribu, nihilisma pieaugumu.
Špenglera filosofiski
kulturoloģiskajā pozīcijā centrālā vieta ir zinātniskās, sociālās,
mākslinieciskās domas vienotības saskatīšanai katrā kultūras laikmetā. Viņa
pārliecībā katrā kultūrā valda noteikts gars, kas aptver visus kultūras
elementus. Rietumu kultūras pamatā ir „faustiskais gars”. Cilvēka garīgās
dzīves avots ir „nomodā [angļu valodā - Wakefulness]
esošā apziņa”. Šī apziņa spēj uztvert „instinktīvo patiesību, kuru verificē
pati dzīve” (Karens Svasjans).
Špengleram vēsture ir
fenomenoloģisks pārdzīvojums. Viņš nevis pēta, analizē vēsturi, bet gan pārdzīvo
vēsturi. Vēsturē viņu interesē tikai apziņā tvertas izpausmes.Tā joprojām ir savdabīga
pozīcija. Patiesībā racionāli un pozitīvistiski orientētā zinātne neatzīst tādu
pozīciju, jo tā liecina par kaut kādu abstraktu ideālismu, fenomenoloģisku
pieeju. Špenglers tiecās fiksēt garīgo uzstādījumu, kas vijas cauri visai
kultūrai – arhitektūrai, tēlniecībai, glezniecībai, dramaturģijai, filosofijai,
teoloģijai, mūzikai, matemātikai, dabas zinātnēm, fizikai, vēsturei. Špengleram
„kultūra” ir sinonīms vārdiem „garīgs laikmets”.
Ļoti izplatīts ir viedoklis par
antīkās kultūras turpināšanos eiropeiskajā jeb Rietumu kultūrā, kas pastāv
mūsdienās. Par Rietumu kultūras sākotni un pamatu uzskata antīko kultūru. Tāds
viedoklis dominē izglītībā, sabiedrības masu apziņā. Filosofijā, zinātnē ir
savādāk. Īpaši kultūras filosofijā. Ne visi Rietumu domātāji atzīst antīkās
kultūras kontinuitāti Rietumu kultūrā. Viņi saskata divas dažādas kultūras,
respektīvi, arī divas dažādas civilizācijas. Antīkā kultūra/civilizācija
būtiski atšķirās no tās kultūras/civilizācijas, kas radās Eiropā pēc Romas
impērijas sabrukuma.
Krasu atšķirību saskatīja
Špenglers. Tas atspoguļojās viņa teorijā par faustisko kultūru (Rietumu) un
apollonisko (antīko, īpaši seno grieķu) kultūru.
Lasot Špenglera grāmatu, apolloniskās
kultūras portretu var izveidot no atsevišķu antīkās kultūras parādību
raksturojuma. Apolloniskā dvēsele neieredzēja tālumu, bezgalību, nenoteiktību;
matemātika bija bez telpas jēdziena, fizika bija bez spēka jēdziena, literatūra
bija bez tēla iekšējās dzīves atveidojuma. Dievi ir konkretizēti: mājas dievi,
lauku dievi, pilsētu dievi u.c. Antīkā māksla nepazina tālumu, horizontu kā
estētisko tēlu; zīmējumos nav kalni, mākoņi, horizots; dominē melnā, dzeltenā,
sarkanā, baltā krāsa; nav zilās un zaļās krāsas, bez kurām nevar atveidot dabu.
Tēlniecība radīja tikai izolētus ķermeņus; sejās nav garīguma, garīgās
bezgalības kā tas ir Ticianam, Rembrantam. Apolloniskā dvēsele pazīst tikai
individualizētu (viena cilvēka) telpu, bet ne kolektīvu telpu; nepazīst likteņa
tāli, laika tāli, telpas tāli. Mākslas darbos nav ēnas, zvaigznes; dominē
mūžīga gaisma bez laika norādes; nav saprotams, vai ir rīts, diena, vakars,
nakts. Apolloniskā kultūra ir kultūra bez dinamikas, vēstures, tieksmes pēc
bezgalības; valda ķermeniskums, statiskums, kustības pabeigtība.
Kā raksta Špenglers, antīkā
pasaule neapzinājās savu miršanu. Tā ir būtiska atšķirība no mūsdienām, jo
Rietumu pasaule apzinās savu bojāeju. Rietumu pasaule iet bojā apzinīgi,
apzinoties (izbaudot) katru jauno pagrimuma pakāpi.
Antīkā kultūra/apolloniskā kultūra
tāpat kā jebkura kultūra bija nolemta vientulībai. Kultūru likteņi vienādi, bet
katras kultūras dvēsele ir specifiska. Tāda bija arī antīkā kultūra Špenglera
koncepcijā.
Kad kultūra noriet civilizācijas
stadijā (kaila tehnicisma kundzībā) šajā stadijā dzimst jauna kultūra, kurai
nav nekādas intereses par veco kultūru. Tas attiecās arī uz mūsdienām.
Postcilvēku postkultūrai nav nekādas intereses par cilvēku kultūru; pagātnes
mantojuma atklāta un ciniskā noliegšana ir postmodernisma viena no galvenajām
nostādnēm.
Faustiskā dvēsele nostiprinājās no
X gadsimta reizē ar romāņu stilu. Špenglera ieskatā X gadsimts ir eiropeiskās
jeb Rietumu kultūras sākuma laiks.
Rietumu kultūra krasi atšķirās no
antīkās kultūras – apolloniskās dvēseles. Rietumu kultūrā valda faustiskā
dvēsele. Tajā galvenais ir tāluma ilgas un bezgalīgas telpas izjūta.
Šajā sakarā var uzdot ķecerīgu
jautājumu: „Vai tāluma ilgas un bezgalīgas telpas izjūta nav „migrantu”
mantojums Rietumu kultūrā?”. Nav noslēpums šodienas rietumeiropiešu
etnoģenētiskais raibums, kas radās barbaru etnosu ieceļošanas rezultātā Romas
impērijas teritorijā. Rietumu kultūru/faustisko dvēseli būtiski nosacīja
barbaru genofonds. Un, lūk, šajā genofondā, kas lielā mērā nāca no bezgalīgi
plašām stepēm, varēja saglabāties tāluma ilgas un bezgalīgas telpas izjūta.
Bezgalīgas telpas apjūsmotāji bija
Dekarts, Kants. Ja apolloniskais
suverēno indivīdu kults radīja politeismu, tad faustiskais bezgalības
kults radīja monoteismu. Faustiskums ir bezgalīga vientulība bezgalīgajā
bezgalībā; monoteisma arhitektūras virziens gotika ir traukšanās uz bezgalību.
Faustiskais portrets vienmēr ir
autoportrets. Tieksme pēc savas garīgās pasaules izpratnes Rietumu kultūrā
XVIII gs. izvērtās dienasgrāmatu, vēstuļu, autobiogrāfiju, grēksūdžu modē. Kā
zināms, XX gs. tas izvērtās apziņas plūsmas metodē Rietumu romānos, kurus
atdarināja arī pie mums (A.Bels). Kontrasts ar mūsdienām (XXI gs. sākumu) ir
milzīgs. Mūsdienīgais garīguma nihilisms smejas par vēstuļu, dienasgrāmatu
žanriem. Apziņas plūsmas metodes izmantojums notiek eksaltētā, primitīvā un
vulgārā veidā. Ne velti šodienas literatūrzinātnieki izsakās par literatūras
nāvi.
Špenglera ieskatā faustiskā
kultūra pagrima civilizācijā no XIX gadsimta. XX gs.sākumā, par ko varēja
spriest 1936.gadā mirušais Špenglers, Rietumos jau valdīja civilizācija.
Civilizācijas domātāji jau bija
Šopenhauers, Nīče ar savu cīņu pret dabu, viņa intelektuālismu, dzimumdzīves
mīlestību kā bioloģisko interešu objektu. Civilizācijā faustiskās dvēseles
bezgalīgā trauksme, tāluma ilgas pārvēršās bioloģiskās evolūcijas kaislībās,
sociālisma varas kārē, vairākuma gribā. Kanta intelektuālajā pasaulē vēl bija
kosmiskums un metafizika. Ne velti Špenglers nedaudz atzina Kantu, cienot Gēti.
Civilizācijas ģenēzē kardināla
loma bija ateismam. Ateisms faktiski ir civilizācijas pamats, dziļākā būtība.
Ateisma rezultātā mirst mitoloģiskā apziņa, mirst mīts, izšķīst simboliskā
māksla, metafizikas vietā stājās ētiskais racionālisms, prakticisms, dzīves
mehanizācija, darvinisms, sociālisms. Civilizācijā brīvība, gars, personība,
daiļrade tiek pretstatīta pragmātiskai nepieciešamībai, rentablam izdevīgumam, objektu
pasaulei, kurā valda ļaunums, alkātība, ciešanas, verdzība, naids, nesaticība.
Sociālisms kļūst sabiedriskā racionālisma galējā pakāpe. Civilizācija ciena
pedantismu bez radošas dzīvības, gara atraisītības, dvēseles pulsācijas.
Civilizācijā izdomātais un aktīvi
realizētais kapitālisms balstās uz racionālismu, kas nekalpo cilvēkiem, bet
kalpo sistēmai un ekspluatācijai, galu galā XX gs. beigās sevi novedot līdz
iracionālajam kapitālismam (skat. grām. „Iracionālā kapitālisma gramatika”).
Mūsdienu civilizācijas līmenī,
iracionālā kapitālisma līmenī, sabrūk Rietumu kultūras lepnums – sabrūk
privātīpašums. Sāk valdīt kredītu vara, viss pieder bankām; transnacionālo un
citu korporāciju īpašnieki ir nomaskējušies akciju, īpašuma daļu tīklos un nav
noskaidrojami.
Iracionālajā kapitālismā
emocionālās faktūras centrā ir nauda, baudas, parvēniju lumpeniskie prieki. Ne
tikai maģistrālās partijas, bet reāli visas partijas kalpo iracionālajam
kapitālismam.
Iracionālais kapitālisms tēlo
atsacīšanos no ideoloģijas. Patiesībā šī demonstratīvā atsacīšanās jau pati par
sevi ir noteikta ideoloģija. Tai ir katastrofālas sekas, jo tā ir sociāli
nevērtīga ideoloģija un neļauj izstrādāt un realizēt sociāli vērtīgu
ideoloģiju. Nekas tā nebremzē sabiedrības attīstību kā labas ideoloģijas
trūkums, apvienojot un mobilizējot cilvēkus.
Iracionālajā kapitālismā sabrūk
arī tāds faustiskās kultūras/Rietumu kultūras komponents, principā –
dzinējspēks, kā elite. Vēsturisko procesu moderators tradicionāli ir elite (plašāk
– inteliģence). Tagad tas tā vairs nav. Moderators kļūst nauda un baudas. Ja
arī elite formulē konstruktīvus sociālos priekšlikumus, tad tos tūlīt noslāpē
naudas un baudas fani (galvenokārt – postcilvēki).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru