Lai parādītu kā dvēsele tiecās
sevi realizēt apkārtējās pasaules ainā un kultūra ir cilvēciskās eksistences
apliecinājums, Špenglers izvēlas „skaitli”, kas ir jebkuras matemātikas
elements. Grāmatas 1.sējuma 1.nodaļa ir veltīta matemātikai. Nodaļas
nosaukums – „Par skaitļu jēgu”.
Špenglers matemātiku vērtē ļoti
augstu. Matemātika domas konsekvences un stingrības ziņā ir līdzīga loģikai.
Matemātika ir stingra stila iemiesojums. Tāds stils ir arī loģikai. Tikai
matemātika ir daudz plašāka un satura ziņā daudz bagātāka. Matemātikai ir
nepieciešama dziļa iedvesma, un tās attīstībai ir vajadzīgas formas lielas
konvencijas. Tāpēc matemātika ir līdzīga īstas mākslas plastikai un mūzikai.
Matemātika ir augstākā ranga metafizika, kā to pierādīja Platons, bet visvairāk
Leibnics.
Līdz šim, ka raksta Špenglers,
katra filosofija auga reizē saistībā ar tai atbilstošu matemātiku. Skaitlis ir
kauzālās nepieciešamības simbols. Izpratnē par Dievu tas ietver pasaules kā
dabas vislielāko jēgu. Tāpēc skaitļu pastāvēšanu var saukt par mistēriju, un tas
izpaužās visu kultūru reliģiskajā domāšanā.
Dziļākais noslēpums ir tas, ka visā
tapušajā (tātad telpiski materiālajā) ir iemiesojies matemātisko skaitļu tips pretstatā
hronoloģiskajam. Tā ir tieksme mehānistiski norobežoties. Šajā ziņā skaitlis ir
līdzīgs vārdam, kas ar savu jēdzienu norobežo pasauli. Skaitļi tāpat kā vārdi
vienmēr paliek simboli – kaut kas uzskatāms un pieejams iekšējam un ārējam
skatījumam, kurā atspoguļojas pasaules ierobežošana.
Skaitļu rašanās ir līdzīga mītu veidošanās
gaitai. Pirmatnējais cilvēks iztēlojas dievības tajā „svešajā” materiālā, ko
viņš nespēja dabā izprast un tāpēc to apvārdoja (mitoloģizēja) ar ierobežojošu
vārdu. Arī skaitļi ir kaut kas ierobežojošs dabas pārdzīvojumos un tiek
attiecīgi apvārdoti. Ar vārdiem un skaitļiem cilvēciskā doma ieguva varu pār
dabu. Matemātikas zīmju valodai un vārdiskās valodas gramatikai galu galā ir
vienāda struktūra. Loģika vienmēr ir sava veida matemātika un pretēji –
matemātika ir sava veida loģika.
Daba ir tas, kas ir pakļauts saskaitīšanai. Ar šo atziņu turpina savu
matemātikas filosofiju Špenglers. Vēsture ir kopums, kam ar matemātiku nav
nekāda sakara. Tāpēc ir dabas likumu matemātiskais apstiprinājums un
matemātiskā precizitāte. Tāpēc skaitlī kā pilnīgas ierobežošanas zīmē ir visa
īstenā būtība. Taču nedrīkst jaukt matemātiku kā spēju domāt skaitļos ar praktiski
daudz šaurāku matemātiku, kas ir mutiski vai rakstiski attīstīta mācība par
skaitļiem.
Katras kultūras sākotnē atklājās
arhaisks stils, kuru var saukt par ģeometrisko stilu ne tikai attiecībā uz
agrīno hellēnisma mākslu. Špenglers min vairākus piemērus par senajos mākslas
darbos saskatāmo matemātisko kopību. Katrā līnijā, katrā cilvēka vai zvēra
figūrā (tajās nekādā gadījumā netiek kaut kas atdarināts) jūtama mistiska
skaitliskā domāšana, kas tieši ir saistīta ar nāves (sastingušā)
noslēpumainību. Špenglers atsaucas uz antīko stilu, ēģiptiešu 4. dinastijas
kapeņu stilu, kristietības pirmsākuma laika sarkofāgu reljefiem, romāņu stila
ēkām un ornamentu. Savukārt gotiskās katedrāles un doriskās baznīcas būtība ir
pārakmeņojusies matemātika. Tā saka Špenglers. Tas, kas atspoguļojas skaitļu
pasaulē, bet ne tikai tās zinātniskajā formulējumā, ir dvēseles stils.
Pēc ievadpaskaidrojumiem par savu
attieksmi pret matemātiku Špenglers turpina aplūkot skaitļu (matemātikas) lomu
kultūrā. Šajā sakarā viņš jau pašā sākumā uzsver neiespējamību pret skaitļiem
izturēties kā „pašiem par sevi”. Eksistē atsevišķas daudzas skaitļu pasaules
tāpat kā eksistē daudzas kultūras. Mēs varam atklāt indiešu, arābu, antīko,
rietumu tipa matemātisko domāšanu un reizē skaitļu tipu. Katrs tips pats par
sevi ir savdabīgs un vienīgais, katrs tips izsaka īpatnu pasaules uztveri, ir simbols
kaut kam nozīmīgam un tapušā uzbūves principam, kurā atspoguļojas viena vienīgā
dvēsele, bet nevis vēl kāda dvēsele, kas ir kodols attiecīgajai kultūrai un ne
vienai citai kultūrai. Matemātikas stils ir atkarīgs no cilvēkiem un viņu
kultūras. Apriorās zināšanās arī atbalsojas cilvēka piederība kultūrai.
Špenglers, ne reti atsaucoties uz
Gētes izteikumiem, plaši raksturo matemātikas kopību ar māksliniecisko darbību.
Matemātika arī ir māksla. Matemātikas un mākslas formas izjūta ir radniecīga.
Matemātikai tāpat kā mākslai ir savi stili un savi attīstības periodi.
Matemātikas vēsture tāpat kā mākslas vēsture ir iedalāma dažādos savas
pastāvēšanas laikmetos.
Tomēr pats galvenais autora mērķis
ir salīdzināt matemātikas, kā mēs teiktu, vēsturisko attīstību līdz Rietumu
matemātikai, īpašu vērību veltot antīkās matemātikas atšķirībai no Jauno laiku
matemātikas. Salīdzinājumu (vēsturiskās attīstības) metode ir tipiski „
špengleriska” – stils, domāšanas veids, pasaules uztveres veids, abstrahēšanās
tendence, kultūru konteksts un kultūru specifika.
Antīkā matemātika saskanēja ar tā
laikmeta cilvēku vēlēšanos uz pasauli lūkoties kā stingri norobežotu un
saskaitāmu fenomenu kopumu. Turpretī Jauno laiku cilvēku pasaules uztverē
dominē bezgalīga telpa, kurā viss ir nosacīts un liekas kā reāla īstenība.
Antīkais matemātiķis zināja tikai to, ko viņš redzēja un sajuta. Rietumu
matemātiķis tiecās uz abstraktu bezgalīgu skaitlisko daudzumu.
Grieķu valodā neesot vārdi
telpiskumam, tāpēc grieķiem pietrūka Rietumu cilvēku ainas izjūta, horizonta
izjūta, perspektīvas izjūta, tāluma izjūta. Dzimtene antīkajam cilvēkam bija
tas, ko viņš varēja redzēt no sava cietokšņa. Pārējā pasaule bija sveša un
naidīga, kura ir jāiznīcina. Polises politika ir visniecīgākā valstiskā
veidojuma politika. Tā ir tuvu attālumu politika, kas ir pilnīgi pretēja
rietumu cilvēku telpiski neierobežotajai politikai. Rietumu faustiskajā
bezgalībā ietilpst arī matemātika. Antīkā matemātika ir apoloniskā matemātika,
kuras prāts kalpo acīm. Faustiskās matemātikas prāts acis pārņem savā varā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru