2.5.
Ekonomiskās dzīves pasaules forma
Otrās grāmatas
5.nodaļa saucas „Ekonomiskās dzīves pasaules forma”. Nodaļā ir divas apakšnodaļas: «Nauda” un „Mašīna”.
Vispirms
Špenglers paskaidro ekonomiskās domas specifiku. Pret augstas kultūras
ekonomisko domu nevar izturēties kā pret patstāvīgu lielumu. Ekonomiskā doma
nav jānoskaidro pašā ekonomikā. Ekonomiskā domāšana un ekonomiskā darbība ir
dzīves viena puse, bet to nedrīkst aplūkot atrauti no pārējās dzīves. Nepareiza
attieksme ir to skatīt kā patstāvīgu dzīves daļu.
Tagadējā
politiskā ekonomija ir angļu priekšstatu atvasinājums. Tās centrā ir citām
kultūrām pilnīgi nepazīstama „mašīnu industrija”, attieksme pret kredītu,
kapitālu, cenu, īpašumu, eksportu, pasaules tirdzniecību. Dāvids Jums un Ādams
Smits ir angļu ekonomiskās domas pamatlicēji. No Smita līdz Marksam visa
ekonomiskā analīze balstās tikai uz angļu pieredzi vienā laikmetā.
Ekonomijā nav sistēmas,
bet ir „fizionomija”. Tā paskaidro Špenglers. Ekonomiju var izprast, izprotot
šīs fizionomijas iekšējo būtību. Lai tas notiktu, vajadzīgs „takts”, kā
Špenglers parasti dēvē kaut ko līdzīgu intuīcijai, talantīgai izjūtai, kas
nebalstās uz konkrētām zināšanām, bet balstās uz apdāvinātību. Katra ekonomiskā
dzīve ir garīgās dzīves izpausme. Arī to paskaidro Špenglers. Ekonomijā un
politikā atklājas kosmiskās strāvas takts.
Špenglers apskata
ekonomiskās domas vēsturi, saistību ar dižciltīgajiem, garīdzniecību,
zemniecību, preces rašanos, preču apmaiņas aizsākumiem, naudas vietu
ekonomiskajā domāšanā. Tiek raksturota vēsturiskā pretestība naudas varai, kas
notikusi augstajās kultūrās antīkajā iekārtā, Rietumeiropā, senajā Ēģiptē.
Katrā kultūrā domāšanā
ir sava attieksme pret naudu un tās vietu ekonomijā. Špenglers min konkrētus
piemērus no antīkā laikmeta. Faustiskajā domāšanā nauda kļūst funkcija, spēks,
naudas vērtība izpaužas naudas apritē, bet nevis tikai naudas esamībā. Eiropā
jauns stils naudas izpratnē sākās ar normāņiem ap 1000.gadu, dalot iekarotās
zemes un cilvēkus. Markss saasināja attieksmi pret kapitālu, darba spēku,
ražošanas attiecībām, šķiru cīņu.
Apakšnodaļā
„Mašīna” Špenglers jau pirmajā teikumā norāda, ka tehnika ir tikpat sena kā
cilvēku dzīve. „Mašīnas” cilvēkiem tāpat kā pārējām dzīvajām būtnēm ir
vajadzīgas, lai sevi uzturētu un aizsargātu. Tātad „mašīnas” ir cilvēka
eksistenciālā nepieciešamība.
Vēloties noskaidrot „mašīnu”
vēsturisko izcelmi, Špenglers izsakās par pirmatnējo cilvēku tieksmi savu dzīvi
un savas dzīves vidi (dabu) analizēt teorētiski un praktiski, izdomas ceļā
piemērojot ārējās dzīves atribūtus (dabu) savām vajadzībām. Cilvēks savā dzīvē
domāšanu izmanto kā burvju atslēgu, pret izdomāto daudzās civilizācijās
izturoties kā pret zināmu burvestību. Tāpēc „mašīna” ir Velna radījums.
„Mašīnu” izdomāšana ir noslēgusies ar to, ka „mašīnas” ir kļuvušas cilvēka
tirāns. Tā tas ir noticis, kā raksta Špenglers, „pašlaik Rietumu kultūrā”.
Plaši
tiek raksturota cilvēku attieksme pret tehniku no vissenākajiem laikiem, kad
tehnikai nebija pašmērķīgs raksturs, ko tā ieguva faustiskajā kultūrā.
Faustiskās kultūras cilvēka asinīs ir pirmatklājējs. Valda maniakāla velme
atklāt kaut ko jaunu un izgudrot kaut ko jaunu. Šī velme ir nesaprotama citām
augstajām kultūrām.
Špenglers sniedz
Eiropas atklājumu, izgudrojumu vēsturisko ainu. Piemēram, tvaika mašīnas
izgudrošanu, radikāli izmainot ekonomiju. Ja agrāk daba cilvēkiem sniedza
pakalpojumu, tad tagad daba kļuva cilvēku verdzene.
„Mašīnu” izdomāšana vairs nekalpo
tikai vienai kultūrai. Apakšnodaļā „Mašīna” Špenglers raksturo (mēs teiktu)
zinātniski tehniskā progresa būtību un galvenos sasniegumus līdz savam laikam –
XX gs. sākumam. „Mašīnu” klātbūtne veicina kultūru sakarus, planētas kultūru
vienotību. Špenglers raksta par uguns iegūšanu, metālu apstrādi, ieroču, darba
rīku, sirpja, kuģa, ēku celtniecības, lopkopības (mēs teiktu) inovāciju kalpošanu
dažādām kultūrām. Tātad runa ir par kultūru sakariem un kultūru attīstības
elementiem, kuri neattiecas tikai uz vienu kultūru. Kultūru izolētība nepastāv.
„Mašīnu” izdomāšana ir kļuvusi transkulturāla izpausme, faktors kultūru
sakariem. Vēl Špenglers piemin tirdzniecības izvēršanos starpkontinentālā
līmenī. Arī tas atsaucās uz kultūru vienotību. Tirdzniecība kļūst kultūru
ekonomikas sastāvdaļa.
Špenglera grāmatā zinātniski
tehniskā progresa autori ir faustiskie cilvēki, kuru tieksme izgudrot un atklāt
ir unikāla. „Mūsu visai kultūrai ir pirmatklājēja dvēsele”. Tie ir Špenglera
vārdi. Viņš raksta, ka tvaika mašīnas izgudrošana un pielietošana veicināja
tādu iedzīvotāju skaita pieaugumu, par kādu nevarēja iedomāties neviena cita
kultūra. Špenglers noteikti zināja par dzimstības bumu Eiropā XIX gadsimtā.
Viņš to izskaidro ar „mašīnu” izgudrošanu, radot iespēju palielināt dzimstību. Špenglera
ieskatā zinātniski tehniskais progress veicina dzimstības pieaugumu. „Mašīnas”
ir demogrāfisks cēlonis. Tehniskās iespējas stimulē dzimstību. „Mašīnas”
produkts ir iedzīvotāju skaita pieaugums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru