2.3. Arābu kultūras problēmas
Otrās daļas trešā nodaļa saucas „Arābu kultūras
problēmas”. Nodaļā ir apakšnodaļas „Vēsturiskās pseidomorfoģenēzes”, „Maģiskā
dvēsele”, „Pitagors, Muhameds, Kromvels”.
Par vēsturiskām
pseidomorfoģenēzēm Špenglers dēvē īpašus gadījumus kultūru saskarē. Tas notiek,
ja kāda sveša un sena kultūra spiež uz jaunas „kultūras malu” ar tādu spēku, ka
jaunā kultūra, kurai tā mala ir tās dzimtā mala, nav spējīga elpot ar pilnu
krūti, kā arī nav spējīga ne tikai attīstīt savas kultūras tīrās formas, bet
vispār nevar sasniegt savas pašapziņas pilnīgu attīstību. Jaunās kultūras spēki
sastingst novecojušās kultūras ietekmes rezultātā, zaudē jauneklīgo enerģiju.
Vienīgi naids pret svešo kultūru sasniedz kolosālu apjomu. Tāds liktenis ir
arābu kultūrai, kuras sākotne ir Babilonijas senajā civilizācijā, kuru divu
gadu tūkstošu laikā pakļāva dažādi iekarotāji. Arābu kultūra ir maģiskā
kultūra, kuras teritorija saskaras ar citām kultūrām un kuras izpratne ir
svarīga pasaules apzināšanā. Arābu kultūra ir nepietiekami pētīta. To darīt
traucēja valodas un reliģiskā barjera.
Špenglers plaši
raksturo Krieviju un tās elites māniju Krievijai uzpotēt Rietumu kultūru. Viņš
atsaucas uz Dostojevska, Tolstoja uzskatiem par Eiropu, rietumniecisko.
Krievijas vēsture tādējādi Špengleram kalpo kā piemērs vēsturiskajai
pseidomorfoģenēzei.
Špenglers vēršas
pret sava laika zinātnes vienkāršoto attieksmi pret arābu kultūras ģenēzes
pirmo posmu, kas bija pirms islama rašanās. Maldīgs esot priekšstats, ka arābi
bija antīkās kultūras epigoni.
Tekstā tāpat tiek
aplūkota arābu reliģisko kultu loma kristiānisma ģenēzē, pakāpeniski
izvēršoties monoteismā un saplūstot ar antīkās mitoloģijas kultiem. Austrumu
kulti tika vispirms pārvērsti par romiešu kultiem.
Autors raksturo jūdaismu.
Špenglera ieskatā jūdaisma izpratnei ir nepieciešams ņemt vērā trīs momentus;
jūdi ir nācija bez zemes, kas dzīvo tādu pašu nāciju vidē; Jeruzaleme bija
Meka, svēts punkts, taču tā tautai nekļuva ne dzimtene, ne garīgais centrs; jūdi
ir unikāli tikai tikmēr, kamēr pret viņiem tā izturas.
Geto ir arābu
dzīves veida tradicionāls formāts. Geto dzīvoja persieši, haldeji. Špenglers
izvirza savu hipotēzi par haldeju reliģisko uzskatu vēsturisko attīstību.
Idejiski tā ir radniecīga ar persiešu un jūdu reliģiskajiem uzskatiem.
Persiešiem un haldejiem nevajadzēja sevi dēvēt par izredzēto tautu. Jūdiem piemita
mazvērtības komplekss. Jūdi sava gūsta laikā sāka pielietot apgraizīšanu un
sestdienas fenomenu, kam ir haldejiska izcelsme.
Špenglers pret
Jēzus Kristus tēlu un dzīves stāstu izturas kā ideoloģiski visietekmīgāko
diskursu tā laika pasaulē. Dzīves stāsts ir ļoti aizkustinošs un savā
emocionālajā spriegumā pārspēja mītus par tā laika citiem varoņiem un dievībām.
Tāpat dzīves stāsts radīja jaunu izklāsta formu – Evanģēliju. Šī forma nebija
ne antīkajā, ne arābu kultūrā. Kristietība ir vienīgā pasaules reliģija, kurā
viena cilvēka liktenis tiek saistīts ar visu esamību.
Reliģija ir
metafizika. Aplami ir reliģijā saskatīt tikai morālo funkciju. Reliģiju vēlāk,
pilsētu rašanās periodā, pārvērta par sociālo ētiku un morālistisku
sludināšanu. Jēzum Kristum reliģija bija metafizika, no kā atteicās Rietumu
kristiānisma civilizācija. Pāvels ir pirmais „pilsētas cilvēks” un pirmais „inteliģents”.
Apakšnodaļa ar
virsrakstu „Maģiskā dvēsele” ir veltīta arābu pasaules izpratnei. Špenglers
arābu pasauli salīdzina ar alu, faustisko rietumu pasauli salīdzina ar plašām
tālēm, antīko pasauli salīdzina ar ķermenisku priekšmetu kopumu. Arābu cilvēks
ir maģiska persona. Patiesība maģiskajam cilvēkam ir cita, salīdzinot ar
apollonisko cilvēku un faustisko cilvēku. Faustiskajam cilvēkam patiesība
balstās uz viņa individuāli personisko spriedumu. Maģiskajam cilvēkam patiesība
ir kolektīvs īpašums. Pie tam „griba” un „doma” cilvēkā ir dievības radīta, bet
nevis cilvēka „es” garīgais produkts.
Maģiskais cilvēks
neizjūt laika nemitīgo tecējumu. Viņam laika izpratne balstās uz principu
„katram savs laiks pienāks”. Maģiskā cilvēka priekšstatos viss jau ir paredzēts
„zvaigznēs”, un uz zemes viss notiek saskaņā ar zvaigžņu gribu. Špenglers
raksta par maģiskā cilvēka laika izjūtas ietekmi uz viņa garīgumu. Maģiskais
cilvēks ir paklausības, padevības iemiesojums, kas nepazīst garīgo „es”, bet
uztver „mēs”, kas ir iemiesojies garīgumā kā dievišķās gaismas atspīdums.
Islamā „es” nav brīvs gars dievišķā priekšā. Faustiskajā cilvēkā ir spēcīga un
brīva griba.
Špenglers analizē
kristiānisma idejisko ģenēzi: idejisko cīņu sakarā ar Kristus būtību,
kristiānisma kļūšanu par valsts reliģiju, baznīcu kā maģisko ordeni, Tēva un
Dēla attiecības, maģiskās nācijas specifiku, kristīgās baznīcas teritoriālo
virzību.
Apakšnodaļā
„Pitagors, Muhameds, Kromvels” pirmajā teikumā Špenglers sniedz savu reliģijas
definīciju: „Par reliģiju mēs saucam dzīvas radības esamību tajos momentos, kad
tā pārvar esamību: kad tā pārņem viņu, noliedz viņu un pat iznīcina”. Reliģijas
fundamentālās izjūtas ir nevis naids un mīlestība, bet bailes un mīlestība.
Špenglers turpina raksturot reliģijas būtību, lietojot tādus jēdzienus kā nāve,
dzimšana, bailes, valoda („katra reliģija ir kaut kāds valodas veids”), bailes
no laika, bailes no telpas, glābšanās kā atbrīvošanās no esamības bailēm un
esamības mokām, no „es” vientulības, domāšanas mokām, no domām par neizbēgamo
robežu – vecumu un nāvi. Atbrīvo arī miegs. „Pati nāve – miega māsa”. Tiek
raksturota ticības iedaba, liktenis, Dievs kā cilvēku iespēja glābties no
likteņa, kuru nevar iedomāties, nosaukt. Špenglers raksta par ticības un
zināšanu attiecībām, reliģisko ētiku, morāli.
Špenglers
pievēršas patiesības jēdzienam – „mūžīgajām patiesībām”, patiesībām cilvēka
esamības laikā, reliģijai kā patiesai patiesībai un mūžīgai patiesībai,
patiesības un reliģiskās domas vēstures saistībai, primitīvajām reliģijām
vissenākajos laikos, reliģijas iezīmēm augstās kultūrās, reliģiskās domas
attīstībai zemnieku sociumos un pilsētās, agrīnajai antīkajai reliģijai, senās
Ēģiptes reliģijai, Ķīnas reliģijai, Indijas reliģijai, Eiropas viduslaiku
reliģijai, faustiskajiem reliģiskajiem ieskatiem, krievu dvēseles
reliģiozitātes īpatnībām.
Špenglers
raksturo Reformācijas lomu dažādās kultūrās. Luters bija pēdējais reformators.
Pirms viņa vienmēr eksistēja reformācijas tendences. Špenglers nosauc konkrētus
cilvēkus. Reformācijas idejiskie autori bija pilsētnieki ar pilsētnieku
mentalitāti pluss klostera atmosfēras reprezentanti. Špenglers apskata
Atdzimšanas un Reformācijas atšķirības, kuras nosacīja pamatā šķiriskā
izcelsme, bet nevis idejiskās pretešķības. Pēc Reformācijas rodas radoši garīgs
spēks, kura centrā bija brīva zinātne. Pilsētnieku gara kritiskuma spēks ieguva
grandiozu vērienu. Zinātne vairs nebija teoloģijas kalpone, bet „tehniskā
griba” iegūt varu. Filosofija kļuva senākās nekritiskās filosofēšanas kritiķe.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru